5.5 Vzdělávací oblast: UMĚNÍ A KULTURA
5.5.2 Vyučovací předmět: VÝTVARNÁ VÝCHOVA
Charakteristika vyučovacího předmětu:
Předmět Výtvarná výchova se vyučuje v 1.,
Obsah vyučovacího předmětu je rozdělen na tři části: rozvíjení smyslové citlivosti, uplatňování subjektivity ve vizuálně obrazném vyjádření a ověřování komunikačních účinků vizuálně obrazného vyjádření.
Učivo předmětu výtvarná výchova je realizováno prostřednictvím tvůrčích činností, v nichž se propojuje vlastní tvorba žáků s vnímáním a interpretací. Žák získává chuť a odvahu uplatnit osobně jedinečné pocity a prožitky a sám poznává možnosti a způsoby, jak vizuálně obrazná vyjádření nabídnout ostatním.
Předmět: Výtvarná výchova
Ročník: 1.
Časová dotace: 1 hodina
Učivo
|
Výstupy
|
Rozvíjení smyslové citlivosti Uplatňování subjektivity ve vizuálně obrazném vyjádření
Ověřování komunikačních účinků vizuálně obrazného vyjádření
|
Žák se seznamuje se základními návyky a postupy při práci s barvami, učí se organizovat si práci.
Poznává a osvojuje si vlastnosti jednotlivých výtvarných materiálů, se kterými bude nadále pracovat.
Osvojuje si základy bezpečnosti při práci.
Rozlišuje tvary, barvy a struktury.
Pomocí barev, vjemů a postojů vyjadřuje vlastní prožitky.
Rozvíjí své vlastní pozorování, výtvarné vyjadřovací schopnosti a výtvarné vyprávění na základě vlastního prožitku.
Učí se pozorovat přírodu i své okolí.
Vyhledává a dotváří přírodniny.
Rozvíjí pozorovací schopnosti a paměť.
Poznává a zobrazuje tvary a funkce věcí.
Zkouší zachytit postavu v pohybu v prostoru (prozatím bez proporčních vztahů).
Seznamuje se s pojmem barvy základní, zkouší barvy míchat.
Poznává vlastnosti barev (barvy husté- řídké, světlé - tmavé) a využívá jich v praxi.
Objevuje možnosti hry s linií a s barvou.
Prakticky rozlišuje pojem kresba a malba.
Rozvíjí svůj smysl pro výtvarný rytmus a též smysl pro řešení plochy s využitím barevných a geometrických prvků.
Zjišťuje vlastnosti plastických materiálů při modelování, rozvíjí svůj cit pro prostor.
Zobrazuje tvary a funkce věcí.
Aktivně pracuje s ilustrací, pozná obrázky dětských ilustrátorů tj. Josef Lada, Zdeněk Miler a Helena Zmatlíková.
Porovnává ilustrace a poznává různé vyjadřovací prostředky.
|
Učivo
|
Výstupy
|
Rozvíjení smyslové citlivosti Uplatňování subjektivity ve vizuálně obrazném vyjádření
Ověřování komunikačních účinků vizuálně obrazného vyjádření
|
Zopakuje si všechny znalosti o barvách a vlastnostech materiálů.
Zná zásady bezpečnosti a hygieny při práci v hodinách výtvarné výchovy.
Ztvárňuje vlastní prožitky a představy.
Rozvíjí své pozorovací schopnosti, pozorované elementy se učí rozvrhnout na ploše.
Pokouší se o výtvarné vyprávění děje pohádek a příběhů.
Rozlišuje tvary a funkce předmětů, zrakové vnímání spojuje s vnímáním hmatem, pohybem a sluchem.
Snaží se o postižení jednoduchých proporcí postavy i předmětů v různém prostředí.
Zná a rozumí pojmu barvy základní, teplé a studené, řídké a husté, světlé a tmavé a umí jich využívat v praxi.
Zvládá přiměřeně ředění a míchání barev.
Pomocí hry si osvojuje dovednosti práce s linií.
Využívá přítlak, odlehčení, šrafování, zhušťování a zřeďování čar.
Rozvíjí svůj cit pro barvu, proporce a prostor.
Rozvíjí své praktické znalosti a zkušenosti při modelování.
Prohlubuje cit pro výtvarný rytmus s využitím znalostí o barvách.
Dokáže si již sám vybrat jednoduchý výtvarný nástroj podle své potřeby tj. dřívko, špejle, špachtle, štětec.
Aktivně pracuje s ilustrací.
Prohlubuje si znalosti o různých vyjadřovacích prostředcích.
Porovnává ilustrace a popisuje obrázky.
Seznamuje se s obrázky Adolfa Borna a Zdeňka Smetany.
Rozumí pojmům hračka, loutka, maňásek.
Rozvíjí svůj smysl pro krásu a vkus v umění, kulturu bydlení a odívání.
|
Předmět: Výtvarná výchova
Ročník: 2.
Časová dotace: 1 hodina
Předmět: Výtvarná výchova
Ročník: 3.
Časová dotace: 2 hodiny
Učivo
|
Výstupy
|
Rozvíjení smyslové citlivosti Uplatňování subjektivity ve vizuálně obrazném vyjádření
Ověřování komunikačních účinků vizuálně obrazného vyjádření
|
Žák dokáže výtvarně ztvárnit své prožitky s využitím linie, tvaru a objemu.
Pozná základní barvy a dokáže je vhodně použít.
Seznamuje se blíže s proporcemi lidské postavy.
Vyhledá a roztřídí přírodniny, výtvarně je dotváří na základě představ.
Rozvíjí pozorovací schopnosti, paměť.
Rozpozná lidské výtvory, pozoruje a porovnává jejich tvar, objem všemi smysly. Při zobrazování tvarů a funkce věcí se více zaměřuje na detail.
Poznává vlastnosti barev a jejich výrazové možnosti.
Poznává různé druhy linie a aktivně je využívá.
Rozvíjí svůj smysl pro výtvarný rytmus (rytmické řazení prvků). Dále rozvíjí své pozorování, výtvarné vyjadřovací schopnosti a výtvarné vyprávění.
Poznává základní vlastnosti plastických materiálů, objem vytváří modelováním.
Seznamuje se s funkcí ilustrace a jejich výrazových prostředků (Pilař, Trnka, Čapek).
Poznává výtvarnou hodnotu hračky, loutky.
Seznamuje se s různými druhy výtvarného umění (malířství, grafika, sochařství).
Nalézá na základě vlastních zkušeností komunikační obsah ve vizuálně obrazných vyjádřeních, která vybral, upravil, či samostatně vytvořil.
|
Předmět: Výtvarná výchova
Ročník: 4.
Časová dotace: 1 hodina
Učivo
|
Výstupy
|
Rozvíjení smyslové citlivosti Uplatňování subjektivity ve vizuálně obrazném vyjádření
Ověřování komunikačních účinků vizuálně obrazného vyjádření
|
Žák dokáže výtvarně ztvárnit své vlastní prožitky, zážitky z filmů, divadla, knihy.
Pozná barvy základní a podvojné.
Dokáže přesněji výtvarně vyjádřit proporce lidské postavy. Zvládá výtvarné vyjádření lidské hlavy.
Sleduje základní přírodní zákonitosti na tvarově zajímavých živých i neživých přírodninách a dotváří je. Vyjadřuje výtvarně morfologii růstu při kresbě a malbě rostlin.
Pozoruje a srovnává tvary užitkových předmětů, pokouší se je výtvarně vyjádřit v ploše.
Rozvíjí prostorové vidění a vyjadřování na základě pozorování prostorových jevů a vztahů.
Poznává výtvarné možnosti linie, pozná různé druhy linií a jejich výrazové možnosti.
Modelováním vytváří prostorové objekty na základě představ a fantazie.
Dokáže rytmicky řadit různé prvky (přírodní, geometrické).
Podle výrazových prostředků pozná díla některých dětských ilustrátorů.
Rozliší hračky současné a lidové.
Pozná některé aspekty kultury odívání a kultury bydlení.
Učí se vyjádřit výtvarně své představy, prožitky, zkušenosti a poznatky.
Dokáže vyjádřit svůj názor na různá obrazná vyjádření (hračky, ilustrace, animovaný film, komunikační grafika, komiks, fotografie, video, počítačová animace, reklama).
Využívá vizuálně obrazných vyjádření ke komunikaci (plakát, nástěnka, reklama, transparent, inzerát, časopis).
|
Předmět: Výtvarná výchova
Ročník: 5.
Časová dotace: 2 hodiny
Učivo
|
Výstupy
|
Rozvíjení smyslové citlivosti Uplatňování subjektivity ve vizuálně obrazném vyjádření
Ověřování komunikačních účinků vizuálně obrazného vyjádření
|
Žák rozvíjí svou fantazii a představivost. Rozvíjí své zrakové vnímání v souvislosti s vnímáním ostatními smysly.
Pozná základní a podvojné barvy a vhodně je použije.
Dokáže výtvarně vyjádřit proporce lidské postavy a hlavy, konfrontuje představu se skutečností.
Dokáže vyjádřit vnitřní stavbu a vnitřní členění přírodních objektů pomocí výtvarné linie.
Rozvíjí své prostorové vidění, cítění a vyjadřování na základě pozorování prostorových jevů a vztahů. Chápe základní kompoziční principy.
Tvary užitkových předmětů srovnává a vyjadřuje výtvarně v ploše i prostoru. Zobrazované dovede rozvrhnout v obrazové ploše, vytváří různá seskupení. Dokáže vyjádřit vztah uvnitř mezi objekty.
Dokáže řešit úkoly dekorativního charakteru v ploše (symetrická i asymetrická řešení).
Seznamuje se s funkcí písma (sdělnou a výtvarnou).
Poznává písmo jako dekorativní prvek.
Poznává základní prostorové útvary a modeluje podle skutečnosti.
Dokáže kompozičně řešit plochu s použitím libovolných geometrických prvků.
Dokáže porovnat výrazové prostředky různých ilustrátorů, poznává ilustraci jako umělecký prostředek.
Chápe odlišnosti uměleckého vyjádření skutečnosti od přesné podoby světa.
Poznává různé druhy výtvarného umění.
Seznamuje se s díly malířů, sochařů, architektů.
Poznává estetickou úroveň předmětů denní potřeby.
|
Průřezová témata – Výtvarná výchova 1. – 5. ročník
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Osobnostní rozvoj
Rozvoj schopností poznávání
Vnímání okol. světa, barev a pojmenování tvarů.
Sebepoznání
Výtvarné sebevyjádření, rozvoj vlastního vkusu.
Seberegulace a sebeorganizace
Práce ve dvojicích, ve skupinách – učí se spolupráci a rozplánovat jednotlivé postupy.
Psychohygiena
Hra s barvou, uvolnění, relaxace – abstraktní práce.
Kreativita
Nebát se vyjádřit své nápady, realizovat je a dotvářet.
Sociální rozvoj
Poznávání lidí
Vzájemné poznávání se při práci ve skupině.
Mezilidské vztahy
Respektování práce ostatních a vzájemná pomoc.
Komunikace
Řeč barev a tvarů, jak je vnímáme, rozbor uměleckých děl.
Kooperace
Rozvíjet dovednost navazovat na druhé i prosadit vlastní názor.
Morální rozvoj
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Učí se řešit problematiku technického rázu, zvládat různé malířské postupy.
Hodnoty, postoje, praktická etika
Hodnocení vlastní i cizí práce, umět pochválit i zkritizovat.
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
Život dětí v cizích zemích, výtvarné ztvárnění zážitků z prázdnin.
Objevujeme Evropu a svět
Životní styl Evropanů, jejich zvyky, tradice, významné stavby.
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
Vztahy v rodině, v kolektivu třídy, využití v tematické práci.
Etnický původ
Poznávání umění různých etnických skupin.
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Ekosystémy
Vyjádření proměny ekosystémů v různých ročních obdobích, využití přírodních materiálů, ochrana přírody.
Základní podmínky života
Voda, vzduch, země – výtvarné vyjádření, péče o rostliny.
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Průmysl a životní prostředí – modely, stavebnice, makety.
Vztah člověka k prostředí
Naše obec, její historické památky, architektura – tematické využití.
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Tematické okruhy receptivních činností:
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
Význam reklamy, kritický přístup k ní, pokus o vlastní tvorbu – plakáty.
Tematické okruhy produktivních činností:
tvorba mediálního sdělení
Spolupráce se školním časopisem, knihovnou – výtvarné soutěže, výstavy, vernisáž.