5.1 Vzdělávací oblast: JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE
5.1.1 Vyučovací předmět: ČESKÝ JAZYK
Charakteristika vyučovacího předmětu:
Předmět Český jazyk je vyučován v 1. a 2. ročníku v dotaci 9 hodin týdně a v 3. až 5. ročníku v dotaci 7 hodin týdně, tedy 39 hodin (je využito šest disponibilních hodin).
Vyučovací předmět Český jazyk zahrnuje jazykovou výchovu, komunikační a slohovou výchovu, literární výchovu.
V jazykové výchově žáci získávají vědomosti a dovednosti potřebné k osvojení spisovné podoby českého jazyka. Učí se jasně, přehledně a srozumitelně vyjadřovat. Využívat jazyk k porovnávání různých jevů, třídit je podle různých hledisek. Jazyk je tak nástrojem k získání informací i předmětem poznání.
V komunikační a slohové výchově se žáci učí výstižně formulovat a sdělovat své myšlenky, prožitky a pocity, rozumět různým typům textů, analyzovat je a posuzovat jejich obsah.
V literární výchově poznávají žáci prostřednictvím četby základní literární okruhy, učí se vnímat jejich specifické znaky, formulovat vlastní názor na přečtené dílo. Postupně získávají a rozvíjejí základní čtenářské návyky i schopnosti tvořivé recepce, interpretace a produkce literárního textu.
V předmětu Český jazyk se u žáka utváří a rozvíjí tyto klíčové kompetence:
Kompetence k učení
-
poznává jazyk jako důležitý a nezbytný nástroj celoživotního vzdělávání
-
vnímá jazyk jako prostředek k získávání a předávání informací, k vyjádření svých potřeb, prožitků a sdělování názorů
-
poznává smysl a cíl učení, vytváří si pozitivní vztah k učení, posuzuje vlastní pokrok a poznává překážky bránící učení, plánuje si způsob svého zdokonalení
Kompetence k řešení problémů
-
poznává jazyk jako zdroj informací potřebných k řešení problémů, nachází podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení problémů
Kompetence komunikativní
-
formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
-
zvládá běžná pravidla mezilidské komunikace
-
vnímá názory a argumenty druhých s porozuměním a k rozvíjení konstruktivního a kritického dialogu
-
získává sebedůvěru při vystupování na veřejnosti, důvěru v sebe sama
Kompetence sociální a personální
-
uvědomuje si svou jedinečnost, ale vnímá i sebe sama jako součást kolektivu při práci ve skupině, efektivně spolupracuje s druhými, případně nabídne pomoc kolegovi
-
vytváří dobré mezilidské vztahy a chová se tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty
Kompetence občanské
-
učí se vcítit do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému a psychickému násilí
-
rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytuje dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích
-
chrání a cení si našeho kulturního dědictví, aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit
Kompetence pracovní
-
využívá získané znalosti v zájmu vlastního rozvoje a své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření
Předmět: Český jazyk
Ročník: 1.
Časová hodinová dotace: 9 hodin
Učivo
|
Výstupy
|
Jazyková výchova
2. čtení
|
Rozlišuje zrakem tvary stejné a odlišné, určuje pravou a levou stranu, dokáže se orientovat prakticky v pojmech nahoře – dole, vzadu- vpředu, před – za, nad – pod, apod.
Umí určit hlásku na začátku a na konci slova, postupně vyjmenuje všechny hlásky ve slově. Naopak dokáže z hlásek sestavit slovo.
Vyhledá v textu požadované písmeno, slovo.
Pozná své jméno psané velkými tiskacími písmeny. Přiřadí písmena k obrázkům podle začátku slova.
Čte velkou tiskací abecedu. Dokáže se orientovat na stránce v knize. Rozumí pojmu stránka, řádek, článek, písmeno, slovo, věta. Přiřazuje obrázky ke slovům. Skládá slova z přeházených písmen. Doplňuje chybějící písmena do slov. Umí přečíst slabiky di – dy, ti – ty, ni – ny, a slabiky dě –tě – ně – bě – vě – mě.
Po celé toto období se učí uvolňovat ruku před psaním. Umí správně sedět a držet psací potřeby (praváci i leváci).
Opisuje správné tvary písmen (slov a vět) velké tiskací abecedy. Píše podle diktátu písmena a krátká slova. Přiřazuje malá tiskací písmena k velkým – nejdříve ta podobná (např. Vv, Oo, Zz,..), potom zbývající. Rozlišuje délku samohlásek. Zároveň se tato písmena učí psát psacím písmem. Píše slova (max. 6 písmen), poté i věty. Vědomě začíná větu velkým písmenem a končí tečkou. Ovládá psací abecedu mimo písmen X, W, Q. Píše opis, přepis i diktát. Kontroluje svůj vlastní písemný projev.
Na konci roku čte krátká slova plynule, delší hláskuje.
|
Komunikační a slohová výchova
|
Uvědoměle se naučí správnému dýchání, trénuje si paměť na krátkých textech, vyslovuje pečlivě a správně všechny hlásky. S názorem učitele opakuje rytmická cvičení (hra na tělo). Volí vhodné tempo a hlasitost řeči.
Dokáže naslouchat ostatním. Volí vhodné verbální prostředky při řešení situací ve škole i mimo školu. Učí se slušnou formou odmítat a říkat „ne“. Zkouší si tyto situace nanečisto v podobě scének ve škole. Umí vyjádřit své přání, dokáže se omluvit, pozdravit, poprosit o pomoc,poděkovat, vyřídit jednoduchý vzkaz. Respektuje pravidla rozhovoru, Neskáče do řeči druhému (nejen dospělému). Učí se nonverbálnímu vyjadřování (řeč těla).
Nahrazuje slova v textu slovy stejného významu. Vypravuje krátký příběh vlastní nebo reprodukuje čtený text.
|
Literární výchova
|
Rozlišuje pojmy – básnička, říkadlo, pohádka, příběh, umí tvořit slova, která se rýmují.
Umí naslouchat čtenému textu. Rozlišuje dobro a zlo, vysvětlí ponaučení příběhu, vyjmenuje kladné a záporné postavy. Zařadí postavu do správné pohádky. Nakreslí ilustraci k příběhu. Sestaví z několika obrázků osnovu příběh a vypravuje podle ní. Je schopen dramatizovat scénu příběhu. Čte a přednáší zpaměti krátké texty přiměřené věku. Navštěvuje divadelní představení.
|
Předmět: Český jazyk
Ročník: 2.
Časová hodinová dotace: 9 hodin
Učivo
|
Výstupy
|
Jazyková výchova
|
Rozlišuje grafickou a zvukovou podobu slova, člení slova na slabiky, hlásky. Skládá slova z hlásek, slabik, skládá ze slov věty. Umí rozdělit slova na slabiky. Využívá této znalosti při dělení slov na konci řádku. Rozlišuje druhy vět podle postoje mluvčího a vybírá vhodné prostředky k jejich tvoření. Odlišuje krátké a dlouhé samohlásky, rozlišuje význam slova podle délky samohlásky (např. kolik a kolík). Prakticky využívá slov opačného a podobného významu, slova souřadná, nadřazená, podřazená. Porovnává a třídí slova podle různých hledisek (počet slabik, počet hlásek, význam slova a podobně). Užívá správných tvarů ohebných slov v textu.
Vyjmenuje samohlásky krátké a dlouhé, souhlásky tvrdé, měkké i obojetné. Odůvodní a správně napíše i/y po tvrdých a měkkých souhláskách.
Zdůvodní a správně napíše ve slovech ú/ů, v běžných případech.
Píše správně slabiky dě, tě, ně, bě, pě,vě,mě.
Umí používat velká písmena na začátku vět a v typických případech vlastních jmen osob, zvířat a místních pojmenování.
Vyhledá a rozliší podstatná jména, slovesa a předložky. Tvoří s nimi věty. Seznámí se s existencí dalších slovních druhů.
Vyjmenuje zpaměti abecedu a dokáže řadit slova podle abecedy podle prvního (druhého, třetího) písmene. Umí hledat v abecedním rejstříku.
Zdůvodní a správně napíše slova s párovou souhláskou na konci i uvnitř (b-p, d-t, ď-ť, z-s, š-ž h-ch, v-f).
Píše úhledně všechna písmena psací (velká i malá) i tiskací (velká) abecedy.
|
Komunikační a slohová výchova
|
Čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti. Čte se správnou intonací. Rozumí textu a reprodukuje jeho obsah. Dokáže se v textu orientovat, vyhledávat odpovědi na otázky, hledá klíčová slova. Umí číst v rolích, rozlišuje přímou řeč.
Umí napsat adresu, krátký dopis, pozdrav, blahopřání, vzkaz. Tvoří smysluplné rozvité věty k obrázkům. Nahrazuje slova jiným výrazem. Pracuje s obrázkovou osnovou (řadí, vypráví). Odstraňuje přebytečná slova v textu.
Popisuje předmět, obrázek, osobu, zvíře, pracovní postup.
|
Literární výchova
|
Poslouchá uvědoměle literární texty. Čte samostatně knihy a zaznamenává si jejich název, jméno spisovatele, jméno ilustrátora do deníku. Kreslí ke knize vlastní ilustraci. Vypráví, co se mu v knížce líbilo, hledá a předčítá dětem zajímavou část knihy.
Seznámí se se systémem půjčování knih ve veřejných knihovnách.
Přednáší zpaměti texty přiměřené jeho věku. Rozlišuje a používá pojmy – pohádka, hádanka, říkanka, báseň, sloka, rým, kniha, knihovna, knihkupectví, čtenář, básník, spisovatel, ilustrátor, divadlo, herec, jeviště, hlediště, režisér, divadelní hra, hlavní postavy.
Chodí do divadla.
|
Předmět: Český jazyk
Ročník: 3.
Časová hodinová dotace: 7 hodin
Učivo
|
Výstupy
|
Jazyková výchova
O slovu
Pravopis
Tvarosloví
Skladba
|
Bezpečně zdůvodní a správně píše slova s párovou souhláskou na konci i uvnitř (b-p, d-t, ď-ť, z-s, ž-Š, h-ch, v-f).
Seznamuje se se slovy jednoznačnými a mnohoznačnými, protikladnými, souznačnými, nadřazenými, podřazenými, souřadnými. Seznamuje se se slovy spisovnými, nespisovnými.
Rozlišuje u slov citové zabarvení, odliší slova hanlivá a lichotná.
Dokáže vyhledat slova příbuzná, určí kořen slova, přeponu a příponu. Naopak umí tvořit ke kořenu slova příbuzná.
Umí vyjmenovat vyjmenovaná slova, používá jejich tvary ve větách. Rozumí jejich obsahu. Umí k nim přiřadit slova příbuzná. Seznamuje se se slovy stejně znějícími (být – bít, výr – vír).
Používá velká písmena v psaní vlastních jmen osob, zvířat, měst, řek, pohoří.
Vyhledá v textu podstatná jména, přídavná jména, slovesa, předložky. Ostatní slovní druhy umí rozdělit na ohebné a neohebné a učí se je vyhledat v textu. U podstatných jmen určuje rod, číslo, pád. U sloves určuje osobu, číslo, čas v oznamovacím způsobu.
Vyhledává a označuje základní skladební dvojici ve větě jednoduché. Tvoří k holé větě větu rozvitou.
Učí se vyhledávat souvětí a pokouší se zapsat vzorec souvětí.
Píše úhledně všechna písmena psací (velká i malá) i tiskací (velká) abecedy, číslice. Dbá na úpravu psaného textu při zvyšování rychlostí psaní. Se samozřejmostí si kontroluje písemný projev.
|
Komunikační a slohová výchova
|
Umí komunikovat se spolužáky a s dospělými. Dokáže zdravit, omluvit se, požádat o pomoc, poděkovat. Zná a v praxi realizuje společenská pravidla chování v prostorách školy (umí požádat o uvolnění cesty, nechává projít dveřmi dospělou osobu atd.) Dokáže stručně a jasně mluvit do telefonu.
Umí napsat a odeslat dopis a pohlednici s dodržením formy a samostatným napsáním adresy.
Obohacuje aktivně slovní zásobu, nahrazuje slova slovy stejného významu. Odstraňuje přebytečná slova. Nahrazuje opakující se slova jinými. Umí používat slova stejně znějící ve větách. Umí setřídit slova podřazená ke slovu nadřazenému. Vypravuje vlastní příhodu, snaží se odstranit přebytečná a opakující se slova. Reprodukuje přečtený text, zapojuje fantazii k dotvoření konce příběhu.
Pracuje s obrázkovou osnovou, tvoří jednoduché věty (osnovu). Dokáže text rozčlenit na části. Vypravuje podle osnovy.
Popisuje předmět, obrázek, osobu, zvíře, pracovní postup.
|
Literární výchova
|
Čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti. Čte se správnou intonací. Rozumí přečtenému a reprodukuje jeho obsah. Dokáže se v textu orientovat, vyhledávat odpovědi na otázky, hledá klíčová slova. Orientuje se v literárních druzích a v žánrech – poezie a próza, pověst, povídka, pohádka, bajka.
Poslouchá uvědoměle literární texty přiměřeného rozsahu a náročnosti. Čte se správnou intonací, člení text, frázuje. Rozumí přečtenému a reprodukuje jeho obsah. Dokáže se v textu orientovat, vyhledávat odpovědi na otázky, hledá klíčová slova. Orientuje se v literárních druzích a v žánrech – poezie a próza, pověst, povídka, pohádka, bajka.
Poslouchá uvědoměle literární texty. Čte samostatně knihy a zaznamenává si jejich název, jméno spisovatele, jméno ilustrátora do deníku. Kreslí ke knize vlastní ilustraci. Popíše hlavní a vedlejší postavy. Vypráví, co se mu v knížce líbilo, hledá a předčítá dětem zajímavou část knihy.
Půjčuje si knihy. Umí se orientovat v knihovně s pomocí knihovnice.
Přednáší zpaměti texty přiměřené jeho věku.
Vypráví zážitky z divadelního, filmového představení, dovede shrnout obsah.
|
Předmět: Český jazyk
Ročník: 4.
Časová dotace: 7 hodin
Učivo
|
Výstupy
|
Jazyková výchova
O slovu
Tvarosloví
Skladba
Pravopis
|
Vyhledává, tvoří a aktivně používá slova jednoznačná a mnohoznačná, protikladná (antonyma), souznačná (synonyma), nadřazená a souřadná.
Rozlišuje zvukovou a psanou podobu slov.
Rozlišuje slova spisovná a nespisovná, pozná a rozliší spisovné a nespisovné tvary slov.
V psaném projevu používá spisovné tvary slov.
Vyhledává v textu slova nespisovná a nespisovné tvary slov a nahradí je tvary spisovnými.
Rozlišuje u slov citové zabarvení, odliší slova hanlivá a lichotná.
Rozpozná části slova – kořen, předponu a příponovou část, pomocí předpon a příponových částí tvoří slova odvozená od daného kořene.
Odlišuje předpony a předložky – nad…, pod…,od…, před…, roz…, bez…, vz…, správně píše slova s předponami a s předložkami.
V běžných případech píše ú po předponě a je po předponě ob, v.
V textu bezpečně najde a určuje podstatná jména, přídavná jména, slovesa a předložky.
Seznamuje se s neohebnými slovními druhy – příslovce, předložky, spojky, částice, citoslovce, vyhledává jejich příklady v textu.
Ohebné slovní druhy – zájmena a číslovky rozpoznává v textu (neurčuje druhy, neskloňuje je v návaznosti na pravopis).
V textu přiměřené obtížnosti určuje všechny slovní druhy.
U podstatných jmen samostatně určuje mluvnické kategorie – pád, číslo, rod.
Seznamuje se se vzory podstatných jmen, přiřazuje slova ke vzorům, určuje životnost podstatných jmen rodu mužského podle algoritmu.
Rozlišuje spisovné a nespisovné tvary slov, skloňuje podstatná jména s pomocí přehledu skloňování jednotlivých vzorů.
Odůvodňuje psaní koncovek podstatných jmen, správně píše i, y v koncovkách podstatných jmen, slova podle vzoru předseda a soudce pouze zařazuje ke vzorům.
U sloves určitých procvičuje a zlepšuje určování mluvnických kategorií osoba a číslo, seznamuje se s kategorií čas a samostatně určuje.
K infinitivu (neurčitku) utvoří sloveso určité a naopak.
V textu vyhledává slovesné tvary a rozliší tvary jednoduché (tvořené jedním slovesem a zvratná slovesa) a tvary složené (vyjádřeny více slovy)
Časuje slovesa v čase přítomném.
Učí se časovat a časuje slovesa v čase budoucím a minulém, tvoří a píše správné tvary sloves, seznamuje se s pravidly pravopisu.
Samostatně určuje mluvnické kategorie sloves – osoba, číslo, čas.
Upevňuje si dovednost rozlišování věty jednoduché a souvětí podle počtu sloves v určitém tvaru.
U souvětí vyhledává slovesa určitá, spojovací výrazy a určuje podle toho počet vět v souvětí.
Naznačí stavbu souvětí pomocí větného vzorce ( V= věta, číslice = pořadí věty v souvětí, všechna znaménka ve větách).
Samostatně vytváří souvětí podle jednoduchého vzorce (Když V1, V2.)
Užívá vhodné spojovací výrazy, podle potřeby projevu je obměňuje.
Seznamuje se s nejčastějšími spojkami (když, ale, že, protože + zájmeno který) a získává dovednost psaní čárky před těmito spojovacími výrazy.
Ve větě vyhledává základní skladební dvojici a rozliší podmět a přísudek.
Seznamuje se s neúplnou základní skladební dvojicí (pojem nevyjádřený podmět). Dohledá a určí podmět podle předcházejících vět nebo ze situace.
Docvičuje a opakuje pravopis slov.
Zdůvodňuje a píše i/y nejen po vyjmenovaných slovech, v jejich tvarech, ale i ve slovech příbuzných.
Upevňuje pravopis i/y ve dvojicích slov souznačných (homonym).
V psaném projevu píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách.
Seznamuje se s psaním í/ý v koncovkách podstatných jmen a sloves.
|
Komunikační a slohová výchova
Čtení a naslouchání
Mluvený projev
Písemný projev
|
Čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas.
Zlepšuje dovednost tichého čtení s porozuměním, odpovídá na otázky k textu buď samostatně, nebo výběrem z možností, učí se z textu vybírat hlavní body a důležitá slova.
Procvičuje praktické naslouchání při komunikaci s další osobou.
Zdokonaluje se ve věcném naslouchání (soustředěné a aktivní), reaguje otázkami.
Aktivně používá komunikační žánry – pozdraví, osloví kamarády i dospělého, správně formuluje omluvu, prosbu a vzkaz, snaží se vést dialog.
Dovede samostatně vést telefonický rozhovor.
Učí se používat při mluveném projevu přiměřená gesta a mimiku.
Aktivně používá základní hygienické návyky a techniku psaní.
Přiměřeně věku upravuje text a funkčně používá barev při zápisu textu.
Píše správně po stránce obsahové a formální jednoduché žánry písemného projevu
- adresa, blahopřání, pozdrav
- oznámení, pozvánka
- popis, pracovní postup činnosti
- jednoduché tiskopisy – podací lístek
- scénář
Snaží se aktivně používat známý pravopis, vhodně volí slova, slovní spojení, využívá slovní zásoby, rozlišuje spisovná a hovorová slova a správně je používá.
|
Literární výchova
|
Docvičuje plynulost a techniku čtení.
Volně reprodukuje text podle svých schopností
Přednáší vhodné literární texty zpaměti
Snaží se vyjádřit a zaznamenat své dojmy z četby anebo z poslechu literárního díla.
Samostatně nebo v kolektivu spolužáků se pokouší o dramatizaci textu.
Seznamuje se se základními pojmy literární teorie.
- pohádka, hádanka, říkanka, báseň
- spisovatel, kniha, ilustrátor, čtenář
- divadlo, film, herec, režisér
- verš, rým, přirovnání
|
Předmět: Český jazyk
Ročník: 5.
Časová dotace: 7 hodin
Učivo
|
Výstupy
|
Jazyková výchova
Nauka o slovu
Tvarosloví
Skladba
Pravopis
|
Bezpečně určí základní části slova, rozliší slovo základové a odvozené.
Tvoří slova pomocí předpon, přípon i koncovek.
Odliší předponu a předložku, příponu a koncovku.
V textu přiměřené náročnosti určuje všechna slova ohebná i neohebná.
Podstatná jména skloňuje podle vzorů (nově předseda a soudce), odůvodňuje psaní i/y v koncovkách.
U podstatných jmen v textu přiřazuje rod i životnost, číslo, pád a vzor.
U sloves určuje nebo tvoří osobu, číslo, čas a způsob (i podmiňovací).
Slovesa časuje v čase přítomném, budoucím i minulém, kde správně odůvodní psaní koncovek.
Samostatně určí přídavná jména, určí jejich druh, skloňuje přídavná jména podle vzoru mladý, jarní, otcův, matčin, odůvodní pravopis koncovek.
Pozná zájmena a určuje druh, ve vybraných případech je skloňuje.
Pozná číslovky a určuje druh (neskloňuje).
Tvoří a v textu vyhledá větu jednoduchou a souvětí.
V jednoduché větě rozliší podmět vyjádřený – holý, rozvitý, několikanásobný a podmět nevyjádřený, který dohledá.
Pozná nebo tvoří přísudek holý, rozvitý, slovesný, jmenný a několikanásobný.
V souvětí určí počet vět, spojovací výrazy a odůvodní psaní znamének v textu.
Píše větné vzorce u delších souvětí nebo podle vzorců tvoří složitější souvětí.
V textu vyhledává přímou řeč a různé druhy uvozovacích vět, upraví přímou řeč na nepřímou a naopak, ovládá grafický zápis přímé řeči.
Píše správně předpony nad-, pod-, před-, roz-, bez-, z-, s-, vz-.
Píše správně předložky s a z.
Ovládá psaní ě a je, mě a mně v kořeni slov.
Ovládá psaní koncovek podstatných jmen, přídavných jmen a sloves.
Ovládá pravopis slov vyjmenovaných a příbuzných.
|
Slohová a komunikační výchova
Čtení a naslouchání
Mluvený projev
Písemný projev
|
Při hlasitém čtení vhodně využívá modulace souvislé řeči – tempo, intonace, přízvuk, snaží se používat různá zabarvení hlasu podle textu.
Samostatně reprodukuje text po tichém čtení.
Při tichém čtení odliší podstatné a okrajové informace, vybere hlavní body a slova, podstatné informace zaznamená.
Posoudí úplnost či neúplnost sdělení písemného i ústního.
Zapamatuje si podstatná fakta z přiměřeného ústního sdělení a reprodukuje jeho obsah.
Vede správně dialog, střídá roli mluvčího a posluchače, zdvořile vystupuje.
Zanechá vzkaz na záznamníku.
Učí se rozpoznat manipulativní komunikaci – zejména v reklamě.
Rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji používá.
Používá při řeči přiměřená gesta a mimiku.
Zlepšuje techniku psaní, snaží se úhledný, čitelný a přehledný písemný projev.
Učí se rozvrhnout text na ploše.
Píše správně po stránce obsahové a formální další žánry písemného projevu.
- omluvenka, vzkaz, inzerát
- dopis, zpráva
- referát
- výpisek (z vlastivědy, přírodovědy)
- jednoduché tiskopisy (přihláška, dotazník)
Sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytvoří písemný projev a text rozdělí na odstavce.
Aktivně používá své znalosti z pravopisu lexikálního i syntaktického.
|
Literární výchova
|
Vyjádří své dojmy z četby, zaznamená je a seznamuje s nimi ostatní žáky pomocí referátu o knize.
Tvoří vlastní literární text na dané téma, verše, rýmy.
Seznamuje se s dalšími základními pojmy literární teorie
- komedie, tragédie, drama
- bajka, povídka, báje, pověst
- cestopis
- humor v literatuře (situační a slovní)
- řeč autora a řeč postav
- čas a prostředí děje
S pomocí tato pojmy používá při jednoduchém rozboru literárního díla.
|
Průřezová témata – Český jazyk 1. – 5. ročník
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Osobnostní rozvoj
Rozvoj schopností poznávání
Smyslové vnímání – zrak, sluch, hmat, cvičení paměti, pozornosti, problémové úlohy, rébusy, rozvoj slovní zásoby.
Sebepoznání
Já a moje tělo, popis osoby, zvířete, věci, vztahy v rodině, sebehodnocení svých znalostí a úspěchů.
Seberegulace a sebeorganizace
Řešení samostatných úkolů, „odhad schopností“, tiché čtení, moje role ve dvojici, ve skupině.
Psychohygiena
Tělovýchovné chvilky, relaxační cvičení, hudba jako zklidňující prvek, dechová cvičení.
Kreativita
Tvoření vět na daná slova, dovyprávění příběhu, vymyšlené příběhy, užití prvků dramatické výchovy, čtení s porozuměním, otázky a odpovědi k textu.
Sociální rozvoj
Poznávání lidí
Vzájemné poznávání a soužití ve třídním kolektivu, seznamování s dospělými pracovníky školy, popis a charakteristika osob.
Mezilidské vztahy
Seznámení se s pravidly chování ve škole, snaha o jejich dodržování, rozpoznání, co je správné a co ne, pomoc druhému, využití pohádkových textů – „dobro proti zlu“, využití prvků dramatické výchovy.
Komunikace
Monolog a dialog – jeho pravidla, dramatizace textů, pantomima, scénky – pozdrav, prosba, omluva, umět o něco požádat, poděkovat, odmítnout.
Kooperace
Spolupráce ve dvojicích, ve skupině, náhodné vazby, rozdělení rolí.
Morální rozvoj
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Společné řešení problému v rámci třídy – modelové situace – nacvičování.
Hodnoty, postoje, praktická etika
Právo říci svůj názor mají všichni (naslouchání druhých, slušná forma komunikace).
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola
Znát jméno školy, adresu, účast na akcích školy.
Občan, občanská společnost a stát
Znát svá práva a povinnosti, umět nést odpovědnost za své činy.
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
Vyprávění o dovolené v zahraničí, pohledy, fotografie, využít olympijských her a jiných mezinárodních setkání.
Objevujeme Evropu a svět
My v cizině x cizinci v naší vlasti, městě, cizí jazyk, národní zvyky a tradice, písně, tance, jídlo.
Jsme Evropané
Členství v EU, diskuse ke Dni Evropy, eTwinning.
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diference
Jedinečnost každého – vyprávění o sobě, co rád dělám, zvyky rodin – trávení Vánoc, Velikonoc, poznávání našich kulturních památek – výlety.
Lidské vztahy
Hodnocení mezilidských vztahů v přečtených textech, srovnání se skutečností ve třídě, v rodině, využití pohádek - hodnocení vlastností pohádkových postav.
Etnický původ
Porovnání zvyků (Vánoce, Velikonoce).
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Ekosystémy
Jsme součástí přírody, pozorování a ochrana svého okolí.
Základní podmínky života
Popis a vypravování ve slohu.
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Literární výchova, při rozboru děl.
Vztah člověka k prostředí
Třídění odpadu ve škole, úklid okolí školy, soutěž ve sběru papíru, ochrana zvířat a životního prostředí - využití textů v učebnici.
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Tematické okruhy receptivních činností:
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
Práce s dětskými časopisy – rozvíjení vkusu.
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Sloh - tvorba zprávy, sestavení oznámení.
Stavba mediálních sdělení
Pozvánka na školní vernisáž, akademii…
Vnímání autora mediálních sdělení
Při rozboru článků, úryvků, zpráv.
Tematické okruhy produktivních činností:
Tvorba mediálního sdělení
Ve slohovém vyučování – zpráva, oznámení, pozvánka…..
Práce v realizačním týmu
Skupinové vyučování, redakční rada (sestavení nástěnných novin, školního časopisu).