5.1 Vzdělávací oblast: JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE
5.1.2 Vyučovací předmět: ANGLICKÝ JAZYK
Charakteristika vyučovacího předmětu:
Předmět Anglický jazyk je vyučován ve všech ročnících 1. stupně, v
Důraz je kladen na komunikační schopnosti žáků se zařazením her, písní a výukových PC programů. Předmět směřuje k tomu, aby žáci byli schopni dorozumět se s cizincem v běžných situacích, hovořit o jednoduchých tématech.
Žáci se učí porozumět psané i mluvené podobě jazyka. Cílem je, aby se osvojování cizího jazyka stalo předmětem zájmu žáků, že si uvědomí, jak znalost jazyka otevírá možnosti v osobním životě, v uplatnění při dalším studiu a budoucím pracovním uplatnění.
Výuka seznamuje žáky s reáliemi zemí, jež anglickým jazykem hovoří. Znalost cizího jazyka vede žáky k pochopení jiných cizojazyčných kultur a prohlubuje v nich toleranci k nim.
V předmětu Anglický jazyk se u žáka utvářejí a rozvíjejí tyto klíčové kompetence:
Kompetence k učení
- učí se plánovat vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
- vytváří si pozitivní vztah k učení cizího jazyka, kriticky zhodnotí své výsledky, umí se pochválit a stejně tak umí vyslovit i kritiku své činnosti
- plánuje způsob zdokonalení svého učení, užívá různé pomůcky (slovník, didaktické hry, počítačové programy)
Kompetence k řešení problémů
- vnímá různé problémové situace (v textu učebnice, hře, literatuře), přemýšlí o příčinách a plánuje způsob řešení problému, cvičí se ve schopnosti využívat vlastních zkušeností
Kompetence komunikativní
- učí se formulovat své myšlenky v anglickém jazyce v písemném i ústním projevu
- naslouchá promluvám druhých lidí, vhodně reaguje, vyslovuje uznání a zapojuje se do diskuse
- používá získané dovednosti v anglickém jazyce v běžném životě (sledování filmů v původním znění, kontakt s cizincem přímo nebo přes počítač)
- učí se využívat informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
- vnímá osvojování jazyka jako prostředku k získávání a předávání informací, vyjádření potřeb a názorů
- své dovednosti předvede na veřejném vystoupení (besídka, akademie)
Kompetence sociální a personální
- chápe jazyk jako důležitý sjednocující činitel národního společenství
- umí pracovat ve skupině, efektivně spolupracuje s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá z nich poučení
- svými získanými znalostmi dosahuje pocit sebeuspokojení a sebeúcty
Kompetence občanské
- respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení
- samostatně získává informace o přírodních poměrech, historii, kultuře a způsobu života obyvatel u anglicky mluvících zemí
Kompetence pracovní
- používá vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
- dodržuje hygienické zásady při veškerých činnostech
- přijímá zodpovědnost za výsledky práce
Předmět: Anglický jazyk
Ročník: 1.
Časová dotace: 1 hodina
Učivo
|
Výstupy
|
Řečové a poslechové dovednosti
Slovní zásoba
|
Umí pozdravit a rozloučit se, poděkovat, poprosit.
Umí pojmenovat základní barvy.
Umí vyjádřit souhlas a nesouhlas, reaguje na jednoduchý rozkaz (vstaň, sedni si, pojď sem…).
Umí kladně a záporně odpovědět na jednoduché otázky.
Pojmenuje vybrané předměty v místnosti.
Pojmenuje členy rodiny.
Čísla 1 – 10 vyjmenuje po sobě, užívá je při vyjádření počtu. Učí se přiřadit číslici k napsanému slovu.
Umí pojmenovat některá zvířata
Učí se používat některá přídavná jména ve spojení s podstatnými jmény.
Umí pojmenovat části těla, nálady lidí.
Umí pojmenovat vybrané hračky a jejich umístění pomocí předložek on, in.
Umí pojmenovat některé druhy ovoce, zeleniny, potravin.
Učí se vybrané písničky a rozumí jejich textu.
|
Předmět: Anglický jazyk
Ročník: 2.
Časová dotace: 1 hodina
Učivo
|
Výstupy
|
Řečové a poslechové dovednosti
Slovní zásoba
|
Umí pozdravit, rozloučit se, poděkovat, poprosit.
Umí vyjádřit souhlas, nesouhlas.
Reaguje na jednoduchý pokyn související s organizací vyučovacího procesu (sedni si, pojď sem, otevři si knihu na straně…).
Umí užít jednoduchou otázku se stoupající intonací.
Užívá otázky s How many, What´s, Is it..
Užívá věty s I´m.., I have got..,
Učí se užívat sloves v první osobě jednotného čísla (like, cook, eat, drink, sit, wash, sleep….).
Učí se vytvářet jednoduché otázky a učí se na ně odpovídat.
Užívá vybraných podstatných jmen a přídavných jmen ve spojeních.
Učí se zazpívat písničku s abecedou a učí se hláskovat.
Reprodukuje osvojené mikrodialogy.
Učí se užívat určitý a neurčitý člen.
Čísla 1 – 10 vyjmenuje po sobě, užívá je při vyjádření počtu. Učí se přiřadit číslici k napsanému slovu.
Umí vyjmenovat základní barvy, učí se i jejich psanou podobu přiřadit k obrázku, rozliší světlá a tmavá, přiřadí barvu k podstatnému jménu (red mouth).
Učí se pojmenovat domácí zvířata a některá ze zoo.
Pojmenuje některé hračky a přiřadí k nim sloveso (fly the plane).
Pojmenuje základní oblečení a přiřazuje sloveso put on, take off.
Části těla – dokáže popsat obličej a některé části těla, přiřazuje psanou podobu slova k obrázku.
Jídlo – pojmenuje některé druhy potravin a doplní I like, I don´t like.
Vyjmenuje základní dopravní prostředky.
Vyjmenuje členy rodiny.
Učí se užívat množné číslo podstatných jmen.
|
Předmět: Anglický jazyk
Ročník: 3.
Časová dotace: 4 hodiny
Učivo
|
Výstupy
|
Řečové a poslechové dovednosti, čtení s porozuměním
Slovní zásoba
|
Rozumí jednoduchým pokynům, otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností, a reaguje na ně verbálně i neverbálně. Zopakuje a použije slova a slovní spojení, se kterými se v průběhu výuky setkal.
Rozumí obsahu jednoduchého psaného textu a krátkého mluveného textu, který je pronášen pomalu, zřetelně a s pečlivou výslovností, pokud má k dispozici vizuální oporu.
Přiřadí mluvenou a psanou podobu téhož slova či slovního spojení. Píše slova a krátké věty na základě textové a vizuální předlohy.
Umí časovat sloveso to be v přítomném čase ve všech osobách a využívá je ve větách.
Umí vytvořit se slovesem to be kladnou větu, zápornou větu a otázku.
Tvoří otázky s tázacími zájmeny – What, Where, How far, How long, Why, How old, ..
Umí užívat přivlastňovacích zájmeno my, your, his, her, our ve větách.
Užívá ve větách přivlastňovací pád podstatného jména.
Používá sloveso have got pro vyjádření vlastnictví a vztahů ve všech osobách.
Učí se užívat člen neurčitý a, an.
Učí se tvořit množné číslo podstatných jmen.
Seznamuje se se slovy, jejichž tvar množného čísla vyjadřuje jak jeden, tak více kusů, např. u oblečení.
Učí se užívat ukazovací zájmena – this, that, these, those.
Učí užívat přítomný čas prostý v kladné větě, záporu, otázce a krátké odpovědi.
Umí užívat sloveso can v kladné větě, záporu, otázce a krátké odpovědi.
Seznamuje se s přítomným časem průběhovým a s pravidlem jeho tvoření.
Učí se používat předložky on, in, under.
Umí užít sloveso to be v minulém čase v kladné větě.
Užívá vazbu there is, there are.
Učí se hláskovat.
Číslovky 0 – 100 umí pojmenovat i napsat.
Základní vybavení třídy a školní pomůcky pojmenuje, popíše velikost a barvu, popřípadě čí jsou.
Domácí mazlíčky, exotická zvířata v zoo umí pojmenovat, popsat jak vypadají a co umí.
Barvy a oblečení umí pojmenovat, užívá je při popisu osob.
Názvy částí těla, přídavná jména označující vzhled a náladu lidí využívá při popisu osob.
Počasí, názvy dnů v týdnu umí vyjmenovat, napsat. Učí se je užít ve větě s předložkou.
Umí vyjmenovat jednotlivé místnosti domu (bytu), popíše vybavení. Umí vyjmenovat jednotlivé členy rodiny, a kde se podle obrázku právě v domě nachází.
Jídlo, potraviny, ovoce, zeleninu umí vyjmenovat, sestavit jídelníček na celý den. Vyjádří, co má rád, nerad.
|
Předmět: Anglický jazyk
Ročník: 4.
Časová dotace: 3 hodiny
Učivo
|
Výstupy
|
Řečové a poslechové dovednosti, čtení s porozuměním
Slovní zásoba
|
Používá přítomný průběhový čas v kladné větě, záporu, otázce, krátké odpovědi.
Používá přítomný prostý čas v kladné větě, záporu, otázce, krátké odpovědi.
Umí použít vazbu have got při vyjadřování vlastnictví a vztahů v kladné větě, záporu, otázce, krátké odpovědi.
Umí použít vazbu there is, there are, there was, there were při vyjádření, že někde něco existuje nebo existovalo v kladné větě, záporu, otázce, krátké odpovědi.
Umí použít vazbu can/can´t při vyjádření, že je něco možné/nemožné, že něco umíme/neumíme, v žádosti o dovolení.
Učí se používat minulý čas prostý, učí se pravidla pro tvoření pravidelných tvarů sloves v minulém prostém čase v kladné větě, otázce, záporu.
Seznamuje se s některými slovesy s nepravidelným tvarem v minulém čase.
Seznamuje se s vazbou want to v kladné větě a v otázce (chtít dělat co) want to be (chtít být + povolání).
Učí se používat ukazovací zájmena this, that, these, those.
Učí se používat rozkaz, zákaz.
Seznamuje se s vazbou be going to při vyjádření záměrů a plánů v kladné větě, záporu a v otázce.
Seznamuje se s vazbou Let´s + sloveso při výzvě ke společné činnosti.
Užívá zájmena v předmětu him, her, it, them. Přídavná jména our, their.
Učí se používat vazbu must, mustn´t v kladné větě a v záporu.
Učí se používat vazbu some/any v kladných a záporných větách.
Používá vazbu I would like při zdvořilé žádosti a nabídce, při vyjádření přání.
Seznamuje se pravidly použití anybody, somebody, nobody ve větách.
Učí se používat předložkové vazby
- in/at v časových určeních
- from…..to
- on + den
- in + měsíc
- in + rok
- předložkové vazby pro určení místa in front of, behind, next to, above, between
- předložkové vazby pro způsob dopravy - by.
Tvoří otázky s tázacími zájmeny What, Where, Why, How many, How far,
How long, When, How old, How tall, What sort of, What time, Whose, Which.
Učí se číst plynule a foneticky správně přiměřeně náročné texty. Vybírá informace z textu. Sestavuje jednoduchá písemná sdělení, dopis.
Pojmenuje členy rodiny, popíše je a jejich zájmy.
Učí se vyjmenovat některé druhy sportů, koníčky, domácí práce. Vyjádří, co dělá rád, nerad.
Dům a jeho vybavení popíše. Vyjádří, jestli se nachází ve městě nebo na vesnici.
Umí vyjádřit časový údaj v současnosti i minulosti (rok, měsíc, den, hodina). Poznává významné stavby a určuje jejich stáří, velikost.
Umí vyjádřit, čím by chtěl být, vyjmenuje některé druhy povolání.
Umí označit oblíbený druh filmu v kině a TV, v kolik hodin a na jakém kanále běžel.
Exotická a domácí zvířata umí vyjmenovat a popsat vzhled i schopnosti.
Učí se pojmenovat některé cizí země, jejich města. Popisuje, která místa navštívil.
Vyjmenuje jednotlivé části oblečení, užívá je při popisu osob.
Pojmenuje potraviny, učí se objednávat v restauraci, vyjádří jejich cenu.
Dopravní prostředky vyjmenuje a pomocí předložky umí vyjádřit způsob dopravy. Učí se popsat auto a jízdní kolo.
|
Předmět: Anglický jazyk
Ročník: 5.
Hodinová dotace: 3 hodiny
Učivo
|
Výstupy
|
Řečové a poslechové dovednosti, čtení s porozuměním
Slovní zásoba
|
Rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností. Rozumí slovům a jednoduchým větám, pokud jsou pronášeny pomalu a zřetelně, a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu. Rozumí jednoduchému poslechovému textu, pokud je pronášen pomalu a zřetelně a má k dispozici vizuální oporu.
Žák se zapojí do jednoduchých rozhovorů, sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat.
Odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá.
Žák vyhledá potřebnou informaci v jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům.
Rozumí jednoduchým krátkým textům z běžného života, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu.
Napíše krátký text s použitím jednoduchých vět a slovních spojení o sobě, rodině, činnostech a událostech z oblasti svých zájmů a každodenního života.
Vyplní osobní údaje do formuláře.
Používá přítomný průběhový čas v kladné větě, záporu, otázce, krátké odpovědi.
Používá přítomný prostý čas v kladné větě, záporu, otázce, krátké odpovědi.
Umí použít vazbu there is, there are, there was, there were při vyjádření, že někde něco existuje nebo existovalo v kladné větě, záporu, otázce, krátké odpovědi.
Učí se používat minulý čas prostý, učí se pravidla pro tvoření pravidelných tvarů sloves v minulém prostém čase v kladné větě, otázce, záporu.
Seznamuje se s některými slovesy s nepravidelným tvarem v minulém
čase.
Učí se používat vazbu Who is……from?
Seznamuje se s vazbou be going to při vyjádření záměrů a plánů v kladné větě, záporu a v otázce.
Učí se používat vazbu I like + …ing, a good at/not very good at.
Užívá vazbu Let´s + sloveso při výzvě ke společné činnosti.
Umí použít jednoduchý rozkaz a zákaz.
Užívá zájmena v předmětu him, her, it, them. Přídavná jména our, their.
Učí se používat vazbu some/any v kladných a záporných větách.
Používá vazbu I would like při zdvořilé žádosti a nabídce, při vyjádření přání.
Učí se používat vazbu should/shouldn´t.
Seznamuje se s řadovými číslovkami do 10.
Seznamuje se pravidly použití anybody, somebody, nobody ve větách.
Učí se používat předložkové vazby
- in/at v časových určeních
- from…..to
- on + den
- in + měsíc
- in + rok
- předložkové vazby pro určení místa in front of, behind, next to, above, between, opposite
- across, through, into, out of, along, around, down, up, past
- předložkové vazby pro způsob dopravy - by
Tvoří otázky s tázacími zájmeny What, Where, Why, How many, How far, hight, wide, long
How long, When, How old, How tall, What sort of, What time, Whose, Which.
Umí užívat pokyny Turn left/right at …..
Umí použít vazbu What´s the matter?
Učí se užívat
Učí se vyjadřovat budoucnost pomocí will/won´t a vazbu s shall.
Vyjmenuje členy rodiny, jejich narozeniny, jejich domácí práce, učí se nabídnout pomoc. Umí popsat jednotlivé osoby a vypráví o jejich zájmech.
Sporty a koníčky umí vyjmenovat a vyjádří, v čem vyniká, co má rád.
Dům a jeho vybavení popíše, popisuje jednotlivá patra.
Významné stavby světa, sedm divů světa se učí pojmenovat, určit jejich stáří, velikost, zemi. Seznamuje se se svátky, zvyky cizích zemí, s uměleckými díly a osobnostmi.
Vyjmenuje roční období, měsíce, dny v týdnu. Umí říct, kolik je hodin.
Učí se popsat cestu městem i krajinou na venkově.
Seznamuje s dalšími druhy povolání.
Exotická a domácí zvířata umí pojmenovat, popsat vzhled a schopnosti.
Učí se hovořit o své minulé i budoucí dovolené, o zemi a počasí, způsobu ubytování a ceně, dopravě. Učí se objednat si v restauraci, kavárně. Učí se vyjádřit, co na dovolenou potřebuje.
Nemoci se učí pojmenovat, popisuje návštěvu lékaře.
Učí se vyjmenovat jednotlivé předměty ve škole, vyjádří jejich oblíbenost.
Dopravní prostředky.
|
Průřezová témata - Anglický jazyk 1. - 5. ročník
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Osobnostní rozvoj
Rozvoj schopností poznávání
Komunikace v anglickém jazyce, hodnocení a sebehodnocení v AJ, hraní her, cvičení paměti /Kimova hra/, cvičení smyslů, pozornosti, užití a práce, hra s počítačovými programy….
Sebepoznání
Při jakékoliv samostatné práci – samostatné řešení a vlastní osobní přístup k zadané činnosti s oporou o slovník. Tvořivý a osobnostní přístup k výstupům na daná témata, dramatické hry /já a moje tělo, popis osoby, věci, zvířete/….
Seberegulace a sebeorganizace
Dodržování pravidel v rámci skupinových prací, rozhovorů, dramatizace a také umění sám využívat nabízených možností dobrovolných úkolů v samotném systému hodnocení anglického jazyka. Umět se samostatně rozhodovat a vybírat si z nabídky možností podle sebe.
Psychohygiena
Střídání různých forem práce a aktivní zapojování se do těchto činností.
Kreativita
Řešení situací, hledání originálního řešení. Být tvořivým a tuto tvořivost zapojit jak formou písemného /výtvarného/ zpracování, ale také domluvou se s ostatními v kolektivu, dramatizací, hrou, vlastní nápaditostí.
Sociální rozvoj
Poznávání lidí
Vzájemná spolupráce, modelové situace, rozhovory a konverzace na daná témata.
Mezilidské vztahy
Vzájemná pomoc při společném řešení situací, tvorba scének, rozhovorů, umění vcítit se podle možností do různých skupin, např. při hodnocení či posuzování výkonů, nápaditosti a tvořivosti svých spolužáků, pomoc potřebnému, služba pro kolektiv…
Komunikace
Konverzace na daná témata, skupinové dialogy, tvorba otázek a odpovědí, dramatizace textů…
Kooperace
Tvorba a práce ve skupinách, spolupráce ve dvojici, náhodné vazby, rozdělení rolí.
Morální rozvoj
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Umění komunikovat. Ať Čech, Angličan či Američan – všichni musí umět řešit dané aktuální situace. Snažit se najít klady a zápory řešení, umět si poradit podle vlastního přesvědčení a také svědomí.
Hodnoty, postoje praktická etika: Umění být vnímavý a vážit si sebe i druhého, svého i cizího majetku. Využití empatie v různých situacích, kde je zapotřebí spolupráce, pomoc, rada. Mluví-li jeden, nasloucháme, všichni mají právo říct svůj názor.
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola
I v anglicky mluvících zemích mají ústavu, volby…. Seznámení se se systémem školství v anglicky mluvících zemích, porovnat.
Občan, občanská společnost a stát
Velká Británie a USA, hlavní města, prezidenti, jiné zvyky, tradice, kultura, svátky…. /srovnání s ČR/ /opět jednoduchou formou.
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
Řešení problémů či situací – každý má právo říct svůj názor a přesvědčit o své pravdě ostatní. Nakonec se menšina přizpůsobí většině.
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
Porovnání znalostí o ČR a Velké Británii. Jaké další státy Evropy známe? Využití olympiády, sportovních utkání, zprávy nás ovlivňují, novinky – co se událo? Zapojení - eTwinning.
Objevujeme Evropu a svět
Evropa a její státy, které jsme navštívili o prázdninách – orientace v mapě daných států, měna, britská a americká vlajka. Hry v anglickém jazyce s porozuměním + využití textů anglických písní a jmen konkrétních zpěváků… Významné osobnosti VB a USA (opět jen zmínka)
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diference
Porovnání zvyků a tradic v USA, Velké Británii a ČR – CHRISTMAS, EASTER, HALLOWEEN, SAINT VALENTINE´S DAY….. /různé formy zpracování, postavené na prožitku, projekty – přizpůsobení dětem mladšího školního věku/
Lidské vztahy
Vzájemná ohleduplnost, potřeba kooperace, radost ze společného tvoření, základní vztahy v rodině.
Etnický původ
Zmínka o různém etnickém původu obyvatel anglicky mluvících zemí.
Princip sociálního smíru a solidarity
Správnost a potřebnost tohoto principu by měla být přirozeným vyústěním předchozích tematických okruhů.
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Ekosystémy
Jsme součástí přírody, pozorujeme své okolí. Společenstva např. okolí lidských obydlí, pole, les, voda – zvířata v daných společenstvech
Základní podmínky života
Vyjádřit vlastní potřebu.
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Čtvero ročních období: SPRING, SUMMER, AUTUM, WINTER – WHAT´S WEATHER LIKE? a možnosti aktivit v nich.
Vztah člověka k prostředí
Vztah ke svému domovu, městu, zemi a přírodě vůbec.
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Tematické okruhy produktivních činností:
Tvorba mediálního sdělení
Tvorba pozvánky: MY BIRTHDAY PARTY, pozvánka do kina, divadla
NA REPORTÉRA – každodenní konverzace – otázky a odpovědi, komunikace a mluvení základem dorozumívání, kontaktu, pochopení….
Práce v realizačním týmu
Umění pracovat a tvořit v týmu – redakce /jednoduchý popis, vyprávění jako ukázka možného článku.