Téma |
Různá řemesla dříve a dnes, zvyky a tradice v různých obdobích roku. |
Záměr |
Žáci se seznamují s různými krajovými i národními tradicemi, řemesly a zvyky. Projekt je určen žákům všech ročníků a probíhá prostřednictvím projektových dnů během roku (tradice a zvyky, řemesla) a v předmětech (řemesla). podzim, zima – Mikuláš, Vánoce jaro – Masopust, Velikonoce |
Motivace |
Žák si uvědomuje, co vše o tématu ví, popisuje své zkušenosti, uvádí příklady, zapisuje pojmy související s tématem. Formuluje a zapisuje otázky, které chce projektem zodpovědět. Uvádí svůj postoj k tématu (co očekává, co potřebuje) a formuluje důvody svého postoje. |
Mapování tématu |
Žák vyhledává informace o tradicích a řemeslech na internetu, v knihách, encyklopediích, z vyprávění pamětníků. Vysvětluje pojmy, formuluje svůj názor. |
Třídění materiálu |
Žáci vytvářejí kartotéku řemesel, a tradičních zvyků. Vyberou z kartotéky dvanáct řemesel, kterými se budou více zabývat a tradice a zvyky rozdělí na zimní a jarní. Při výběru diskutují, argumentují, posuzují jednotlivé návrhy. |
Řešení |
Během projektového dne vystupují žáci a vysvětlují tradici nebo zvyk, uvádí příklady a dokládají obrázky. Jsou připraveny dílny (literární s ukázkami lidových pohádek, básniček, hudební s lidovými písněmi, sportovní s ukázkami her dětí a lidovými pokrmy, rukodělná s ukázkami lidové tvořivosti). Každé z dvanácti řemesel je zpracováno do podoby jednoho listu kalendáře (předchází mu beseda, výstup některého žáka, rodiče, zajímavé osobnosti) Závěrem projektu je návštěva muzea v Moravských Budějovicích s expozicí řemesel a tzv. Masné krámy. |
Prezentace |
Naučená písnička, básnička, rukodělné dílo, kalendář, výstup před třídou. |
Společný produkt |
Výstavka předmětů našich babiček, nástěnka, článek do časopisu, kalendář řemesel. |
Reflexe |
Žáci porovnávají svá očekávání se skutečností, shrnují své dojmy z projektu, vyhodnocují své výsledky a hodnotí výsledky druhých. Vyplní evaluační dotazník. |