5.7 Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE
5.7.1 Vyučovací předmět: ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE
Charakteristika vyučovacího předmětu:
Vyučovací předmět Člověk a svět práce je realizován ve všech ročnících prvního stupně v dotaci 1 hodina týdně. Vzdělávací obsah je rozdělen do čtyř tematických okruhů: Práce s drobným materiálem; Konstrukční činnosti, Pěstitelské práce, Příprava pokrmů. Předmět je realizován v kmenových třídách, na školním pozemku a v jídelně školy. Směřuje k získání praktických pracovních dovedností a návyků, nutných pro uplatnění člověka v dalším životě a ve společnosti.
Člověk a svět práce
Práce s drobným materiálem
|
V praxi využívá znalosti vlastností plastického materiálu tj. pružnost, tažnost, ohebnost.
Jednoduchými postupy vytváří předměty z různých materiálů.
Poznává vlastnosti různých materiálů.
Osvojuje si základní návyky při práci s drobným materiálem.
Seznamuje se a dodržuje hygienické a bezpečnostní návyky při tvorbě.
Zvládá základní činnosti tj. skládání, stříhání, vytrhávání, slepování, navlékání přírodnin, válení, hnětení, ohýbání a stlačování. Poznává funkce a využití různých pracovních nástrojů.
Seznamuje se s lidovými tradicemi a řemesly.
|
Konstrukční činnosti
|
Zvládá elementární dovednosti a činnosti při práci s různými stavebnicemi.
Provádí jednoduchou montáž a demontáž podle slovního návodu, předlohy, jednoduchého náčrtu.
Osvojuje si základní pracovní dovednosti a návyky při organizaci práce.
Zná a dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti při montáži a demontáži.
|
Práce pěstitelské
|
Pečuje o nenáročné pokojové rostliny ve třídě (zalévá, otírá listy, kypří půdu).
Seznamuje se s pojmem klíčení a v praxi si jej vyzkouší.
|
Příprava pokrmů
|
Zvládá zásady slušného stolování a sebeobsluhu.
Jí příborem.
Rozlišuje každodenní a slavnostní stolování.
|
V předmětu Člověk a svět práce se u žáka utvářejí a rozvíjejí tyto klíčové kompetence:
Kompetence pracovní
-
žák si vytváří pozitivní vztah k práci, odpovídá za její kvalitu i za kvalitu společné práce, na které se podílí
-
učí se vytrvalosti a soustavnosti při plnění svých úkolů
-
organizuje si svou práci, používá vhodné nástroje a nářadí
-
učí se pracovat podle pokynů s dodržením všech zásad hygieny a bezpečnosti
-
chápe pracovní činnosti jako příležitost k seberealizaci
Předmět: Člověk a svět práce
Ročník: 1.
Časová dotace: 1 hodina
Předmět: Člověk a svět práce
Ročník: 2.
Časová dotace: 1 hodina
Práce s drobným materiálem
|
Zná již vlastnosti různých materiálů, dále své znalosti rozvíjí a využívá v praxi, vnímá je svými smysly.
Dodržuje a upevňuje si správné návyky organizace, hygieny a bezpečnosti práce.
Zvládá základní činnosti práce s materiálem tj. skládání, ohýbání, stříhání, trhání, vystřihování, nalepování, slepování, modelování, hnětení, válení, stlačování, přidávání, ubírání, navlékání a odměřování návleku, uzlík, sešívání pomocí stehu obnitkovacího a jednoduchého předního.
Rozlišuje rub a líc látky.
Zvládá přišití dvoudírkového knoflíku.
|
Konstrukční činnosti
|
Seznamuje se s návody a předlohami stavebnic, se kterými samostatně pracuje.
Montuje a demontuje jednotlivé díly s předlohou i bez předlohy.
Dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti při práci.
Vytváří si kladný vztah k práci své a ostatních,
upevňuje si správné pracovní návyky a dovednosti.
|
Pěstitelské práce
|
Provádí pozorování přírody během všech ročních období.
Pečuje o nenáročné rostliny ve třídě, zalévá je, otírá listy, kypří, rosí, rozmnožuje pomocí odnoží.
Prakticky si vyzkouší pěstování jednoduchých rostlin (hrách, fazole).
Rozezná nejznámější semena plodů tj. čočka, hrách, fazole, kukuřice, mák.
|
Příprava pokrmů
|
Seznamuje se se způsoby uchovávání a skladování potravin.
Orientuje se v základním vybavení kuchyně.
Zvládne přípravu jednoduché svačiny, úpravu ovoce a zeleniny za studena.
Provede úpravu stolu pro všední i sváteční stolování.
Zvládá sebeobsluhu a základy slušného stolování.
|
Předmět: Člověk a svět práce
Ročník: 3.
Časová dotace: 1 hodina
Práce s drobným materiálem
|
Vytváří jednoduchými pracovními operacemi a postupy různé výrobky z daného materiálu.
Volí vhodné pomůcky, nástroje a náčiní.
Udržuje pořádek na pracovním místě.
|
Konstrukční činnosti
|
Provádí jednoduchou montáž a demontáž stavebnice.
Pracuje s návodem (s pracovním postupem slovním i obrázkovou osnovou).
|
Pěstitelské práce
|
Provádí jednoduché pěstitelské činnosti na zahradě.
Ošetřuje a pěstuje nenáročné pokojové rostliny.
Volí podle druhů pěstitelských činností správně pomůcky, nástroje a náčiní.
Seznamuje se se základními podmínkami života rostlin.
|
Příprava pokrmů
|
Seznamuje se se základním vybavením kuchyně, pojmenuje pomůcky a nástroje.
Připraví jednoduchý studený pokrm podle návodu.
Dodržuje pravidla správného stolování.
Udržuje pořádek pracovních ploch.
|
Předmět: Člověk a svět práce
Ročník: 4.
Časová dotace: 1 hodina
Práce s drobným materiálem
|
Vytváří složitějšími pracovními operacemi a postupy různé výrobky z daného materiálu na základě své představivosti.
Seznamuje se s prvky lidových tradic.
Volí vhodné pomůcky, nástroje a náčiní vzhledem k použitému materiálu.
Dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce
zná zásady první pomoci.
|
Konstrukční činnosti
|
Provádí montáž a demontáž stavebnice podle předlohy, návodu.
|
Pěstitelské práce
|
Samostatně vede pěstitelské pokusy a pozorování.
Ošetřuje a pěstuje náročnější pokojové rostliny podle daných zásad.
Provádí jednoduché pěstitelské činnosti na zahradě.
Náčiní, pomůcky a nástroje volí samostatně.
Zná základní podmínky pro pěstování rostlin.
|
Příprava pokrmů
|
Orientuje se v základním vybavení kuchyně.
Připraví samostatně jednoduchý pokrm.
Zná zásady správné výživy.
Dodržuje pravidla správného stolování a společenského chování.
Provede jednoduchou úpravu stolu.
Udržuje pořádek pracovních ploch, dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce.
|
Předmět: Člověk a svět práce
Ročník: 5.
Časová dotace: 1 hodina
Práce s drobným materiálem
|
Využívá při tvořivých činnostech s různými materiály prvky lidových tradic.
Pracuje samostatně podle předlohy, návodu.
Dodržuje zásady bezpečnosti práce.
Poskytne první pomoc při úrazu.
|
Konstrukční činnosti
|
Provádí montáž a demontáž samostatně podle předlohy, slovního návodu, využívá vlastní fantazie.
Sestaví model z vlastních prvků.
|
Pěstitelské práce
|
Samostatně vede pěstitelské pokusy a pozorování a dokáže je zaznamenat.
Samostatně pečuje o náročnější pokojové a jiné rostliny a pěstuje je podle daných zásad.
Podle druhů pěstitelských činností volí zcela samostatně pomůcky, náčiní a nástroje.
Zná základní podmínky pro pěstování rostlin a dokáže je ověřit pokusem.
|
Příprava pokrmů
|
Připraví samostatně jednoduchý studený pokrm, pracuje podle návodu (receptu).
Zná zásady správné výživy a řídí se jimi při přípravě jídla.
Nakoupí samostatně potřebné potraviny.
Provede úpravu stolu pro slavnostní příležitost.
Dbá na hygienu a bezpečnost práce v kuchyni.
Poskytne první pomoc při úrazu.
Zná základní elektrické přístroje používané v kuchyni.
|
Průřezová témata – Člověk a svět práce 1. – 5. ročník
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Osobnostní rozvoj
Rozvoj schopností poznávání
Získávání dovedností a návyků praktickou činností za použití vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek. Praktické postupy, které lze využít v běžném životě.
Seberegulace a sebeorganizace
Práce ve dvojicích, ve skupinách – učí se spolupráci a rozplánovat jednotlivé postupy
Psychohygiena
Fyzickou činnost chápat jako určitou formu duševní hygieny
Kreativita
Nebát se vyjádřit své nápady, realizovat je a dotvářet. Z nabízených možností zvolit vhodný postup, v případě chyb umět vyřešit situaci tvořivým způsobem.
Sociální rozvoj
Poznávání lidí
Vzájemné poznávání se při práci ve skupině
Mezilidské vztahy
R respektování práce ostatních a vzájemná pomoc
Komunikace
Řeč barev, tvarů, materiálů, jak je vnímáme.
Kooperace
Rozvíjet dovednost navazovat na druhé i prosadit vlastní názor.
Morální rozvoj
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Učí se řešit problematiku technického rázu, zvládat různé výrobní postupy.
Hodnoty, postoje, praktická etika
Hodnocení vlastní i cizí práce, umět pochválit i zkritizovat, šetrně zacházet s pomůckami, dodržovat pracovní morálku.
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
Život dětí v cizích zemích (hračky, stavebnice…)
Objevujeme Evropu a svět
Životní styl Evropanů, jejich zvyky, výrobky, služby.
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Ekosystémy
Vyjádření proměny ekosystémů v různých ročních obdobích, využití přírodních materiálů, ochrana přírody.
Základní podmínky života
Voda, vzduch, země – výtvarné vyjádření, péče o rostliny.
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Průmysl a životní prostředí – modely, stavebnice, makety.
Vztah člověka k prostředí
Naše obec, její historické památky, architektura – tematické využití. Ochrana životního prostředí.