5.5 Vzdělávací oblast: UMĚNÍ A KULTURA
Oblast si klade za cíl vést žáky k ochraně a hledání krásy v sobě i kolem sebe. Směřuje k chápání tradic, kritickému přístupu ke skutečnosti, nabízí osobní postoje a objevování. Sleduje smysl a podstatu tvůrčí činnosti.
Oblast zahrnuje předmět Hudební výchova a Výtvarná výchova, ve kterých se u žáka utvářejí a rozvíjejí tyto klíčové kompetence:
Kompetence k učení
-
učí se rozumět obecně používaným termínům oblasti hudební a výtvarné, aby s nimi dovedli zacházet
-
chápe, že přehled v umění a kultura mu umožní prožitky z těchto oborů lidské činnosti intenzivněji prožívat
-
chápe kulturu, jako způsob poznávání světa
Kompetence k řešení problémů
-
učí se uvážlivému hodnocení umění, které dokáže obhájit
-
vnímají, že různí lidé mohou svět chápat a zobrazovat různě
Kompetence komunikativní
-
vnímá mimojazykové vyjadřování a sám je používá
-
učí se vyslechnout názor na společně prožitý estetický prožitek a vhodně na něj reagovat
Kompetence sociální a personální
-
osvojuje si pravidla chování na kulturních akcích
-
zaujímá osobní účast na procesu tvorby, dokáže spolupracovat, podřídit se kolektivu
-
učí se chápat kulturu jako prostředek k navázání osobních vztahů a vyjádření citu
Kompetence občanské
-
chápe potřebu respektovat, chránit a oceňovat naše tradice a kulturní a historické dědictví
-
vytváří si pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost
-
zapojuje se do kulturního dění (besídky, akademie, soutěže)
Kompetence pracovní
-
učí se správně používat výtvarné potřeby, nástroje a vybavení
-
dodržuje pravidla, vytváří si správné pracovní návyky
-
dodržuje bezpečnostní opatření k zachování zdraví sebe i druhých
5.5.1 Vyučovací předmět: HUDEBNÍ VÝCHOVA
Charakteristika vyučovacího předmětu:
Předmět Hudební výchova je vyučován ve všech ročnících prvního stupně v dotaci jedné hodiny týdně. Vede žáka prostřednictvím vokálních, instrumentálních, pohybových a poslechových činností k porozumění hudebnímu umění a hudbě, k jejímu aktivnímu vnímání a využívání jako svébytného prostředku komunikace.
Hudební činnosti jako činnosti se vzájemně propojující, ovlivňující a doplňující rozvíjejí celkovou osobnost žáka. Umožňují žákovi uplatnit jeho individuální pěvecký potenciál, individuální instrumentální dovednosti, pohybové dovednosti při tanci a pohybovém doprovodu hudby.
Předmět: Hudební výchova
Ročník 1.
Časová hodinová dotace: 1hodina
Učivo
|
Výstupy
|
Říkadla, rytmická cvičení
Nauka
Dechová cvičení, zpěv
Poslech
Pohyb a tanec
|
Osvojuje si dětské popěvky, říkadla, rozpočitadla. Procvičuje výslovnost jednotlivých hlásek.
Správně vyslovuje, tleská rytmus.
Vymýšlí melodii k říkadlům.
Hraje na dětské orffovské nástroje a seznámí se s jejich správným držením. Hraje rytmus na rytmické nástroje, doprovází píseň.
Využívá hry na tělo (tleskání, pleskání, dupání).
Po učiteli napodobuje rytmus deklamací různých slabik a slov, hrou na tělo či rytmickém hudebním nástroji ve hře na ozvěnu.
Hraje rytmus na rytmické nástroje, doprovází píseň.
Seznamuje se s 2/4, 3/4 a 4/4 taktem, s notovou osnovou, houslovým klíčem, s notou celou, půlovou, čtvrťovou.
Správně dýchá.
Učí se zpívat intonačně a rytmicky přesně (20 – 30 písní). Dbá na lehké, uvolněné tvoření tónů.
Zpívá slabě a silně, pomalu a rychle.
Zpívá známou píseň, po přerušení učitelem si ji pouze představuje, a pak opět pokračuje ve zpěvu ve hře Na ztracenou melodii. Při zpívání se skupinou žáků se plynule střídá ve hře Na štafetu.
Při poslechu písně rozhodne, která je pomalá nebo rychlá, připojí rytmický doprovod. Rozliší tóny krátké a dlouhé.
Sluchem pozná, kdy se melodie opakuje, zesiluje či zeslabuje, zrychluje či zpomaluje.
Všímá si celkového rázu písně, pozoruje rytmus.
Rozlišuje hlasy, zvuky, tóny kolem sebe.
Pozná, že melodie stoupá, klesá a je stejně vysoká.
Rukou naznačuje postup melodie.
Podle ukázky pozná píseň, určí ráz skladby (ukolébavka, tanec, píseň, pochod).
Rozezná písničky s doprovodem hudebního nástroje a bez doprovodu.
Pochoduje a tančí podle rytmu poslechové skladby.
Připojí vhodný pohybový projev k písni.
Tancuje v rytmu hudby.
Rozezná písničky s doprovodem hudebního nástroje a bez doprovodu.
Při poslechu hudební pohádky se seznámí s některými nejběžnějšími hudebními nástroji, rozlišuje tóny vysoké a hluboké, rozlišuje zvukovou barvu jednotlivých nástrojů.
Napodobuje pohybově hru na některé hudební nástroje ve hře Na muzikanty.
|
Výběr písní, na kterých se učivo probírá:
Holka modrooká Na tý louce zelený
Chytil táta sojku Kočka leze dírou
Halí, belí Maličká su
Rybička maličká Tluče bubeníček
Pochod dřevěných vojáčků Pásla ovečky
Travička zelená Já husárek malý
Pod naším okýnkem Šel tudy, měl dudy
Skákal pes Prší, prší
Běží liška k Táboru Když jsem husy pásala
Jak se kontrabas zamiloval Pásli ovce Valaši
Zlatá brána Čížečku, čížečku
Víte-li pak, jak sedláček Žabička zelená
Když jsem já sloužil Bude zima , bude mráz
První sníh Štědrej večer nastal
My tři králové Šel zahradník do zahrady
Adámku náš Brouček
Když jsem jel do Prahy Já jsem z Kutné Hory
Šla Nanynka do zelí Jarní písnička
Když jsem já ty koně pásal Žežuličko kde jsi byla
Jede, jede poštovský panáček Máminy oči
Kotě a sluníčko Květen
Nepořádný krtek
Předmět: Hudební výchova
Ročník: 2.
Časová dotace: 1 hodina
Učivo
|
Výstupy
|
Říkadla rytmická cvičení
Nauka
Dechová cvičení, zpěv
Poslech
Pohyb, tanec
|
Zřetelně vyslovuje a rytmizuje jednoduché texty.
Vytleská krátké a dlouhé slabiky.
Tleská rytmus, doprovází hrou na rytmickém nástroji (hůlky, bubínek, prstové činely…..).
Melodizuje říkadlo – vytváří svoji vlastní melodii.
Dbá na správné otevírání úst.
Zřetelně vyslovuje a rytmizuje jednoduché texty.
Hrou na tělo naznačuje rytmus.
Doprovází píseň hrou na rytmické nástroje.
Ukazuje, vyťukává rytmus písně ve hře na dirigenta.
Učí se poznávat 2/4, 3/4 , 4/4 takt, notu celou, půlovou, čtvrťovou, osminovou stejně tak i pomlky.
Seznamuje se s notovou osnovou, houslovým klíčem a notami stupnice C dur.
Rozumí pojmům autor textu, autor hudby-skladatel.
Správně se nadechuje nosem, zadrží dech, nezvedá ramena.
Intonuje melodii klesavou a stoupavou.
Na základě svých dispozic zpívá intonačně čistě 20 - 30 písní.
Pozná ukolébavku, zpívá slabě.
Měkce nasazuje tón, tříbí svůj hlasový projev.
Střídá sólový zpěv se zpěvem celé třídy.
Využívá hry na tělo jako doprovod k písni.
Zpívá melodickou otázku nebo na otázku odpovídá ve hře Na otázku a odpověď.
Ukončuje popěvek podle svého hudebního cítění ve hře Na ukončování melodie.
Zpívá píseň po částech formou hry Na ozvěnu.
Pokračuje ve sluchovém pozorování a rozlišování zvuků kolem nás. Zvuky vysoké a hluboké, ostré a jemné, příjemné a nepříjemné.
Pozná rozdíl mezi dlouhými a krátkými tóny.
Sluchem pozná, kdy melodie stoupá či klesá.
Rukou ukazuje pohyb melodie.
Určuje charakter písní – rychlá, pomalá, taneční, pochodová.
Všímá si předehry, mezihry a dohry.
Melodii ztvární tancem, pohybem.
Pohybově ztvární píseň.
Hrou na tělo naznačuje rytmus.
Dovede správně v rytmu hudby pochodovat.
Zpívá a tleská doby při pochodu.
Ovládá pohybové prvky – krok, chůze po špičkách, podup, poskok.
Pozná tvar hudebních nástrojů a jejich zvuk.
V poslechové skladbě se učí rozeznat hudební nástroje ( klavír, trubka, pozoun, flétna, kontrabas...
Pozná hudební nástroje na obrázku.
Předvádí hru na nástroje ve hře Na kapelníka.
|
Výběr písní, na kterých se učivo probírá:
Ach synku, synku Běžel tudy zajíček
Černé oči Kalamajka
Krokodýl Mach a Šebestová
Běžela ovečka To je zlaté posvícení
Sedí liška pod dubem Ptala se Zuzana Kuby
Beskyde, Beskyde Marjánko, Marjánko
Chovejte mě, má matičko Spi, Janíčku, spi
Ráda, ráda Hřej, slunéčko, hřej
Kdo jsi kamarád Andulko Šafářova
Já do lesa nepojedu Šly panenky silnicí
Já jsem muzikant Čarodějnice
Dělání Doliny, doliny
Dú kravičky,dú Dybych já věděla
Chrpa Já jsem kováříček
Já malý přicházím Jak jsi krásné neviňátko
Jetelíčku náš Káča našla ptáče
Kdybys měla, má panenko Když jde malý bobr spát
Kováři, kováři Krávy, krávy
Lítala si laštověnka Mach a Šebestová
Mám já lúčku Měla jsem milého sokolíka
Na tý louce zelený Nesem vám noviny
Škubejte kravičky Šťestí, zdraví, pokoj svatý
Uvíjíme věneček Vyletěl holoubek
Vzhůru bratři Za horami, doubravami
Za hory, za lesy Zimní
Předmět: Hudební výchova
Ročník: 3.
Časová dotace: 1 hodina
Učivo
|
Výstupy
|
Rytmická cvičení
Zpěv, dechová cvičení
Nauka
Poslech,
pohyb, tanec
Hymna
Kde domov
můj
|
Rozpozná a taktuje 2/4, 3/4, 4/4 takt.
Zpívá a tleská rytmicky přesně.
Melodizuje říkanky.
Je schopen provést mluvený kánon, vytleská kánon. Využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře.
Provádí správnou tvorbu tónů a dýchání při zpěvu.
Na základě svých dispozic zpívá intonačně a rytmicky čistě 20-30 písní.
Intonuje píseň podle notového zápisu (tóny c-e-g, e-d-c).
Použije mluvený, zpívaný kánon.
Imituje podle hraného, zpívaného vzoru.
Učí intonovat písně podle notového zápisu.
Pokouší se zazpívat jednoduchý dvojhlas.
Orientuje se v notovém zápise. Píše houslový klíč.
Určí noty a pomlky čtvrťové, půlové a celé v notovém zápise.
Rozpozná notový záznam C dur. Zapisuje noty do notové osnovy.
Učí se rozpoznat tóny v C dur.
Rozpozná hudbu instrumentální. Pozná nejznámější hudební nástroje poslechem i na obrázku.
Rozliší barvu a výšku tónů, vyjádří obsah.
Vyjádří polku pohybem.
Vyjádří pohybem tempo.
Provádí taneční hry se zpěvem.
Reaguje pohybem na hudbu – hudba pochodová.
Vlastním pohybem vyjádří hudbu.
Vyjádří pohybem melodii vzestupnou a sestupnou.
Vytvoří předehru a dohru písně.
Reaguje pohybem na znějící hudbu.
Vyjádří správné tempo.
Interpretuje rytmus a hudební nástroje.
Určí dílo, ze kterého je hymna. Při poslechu se seznamuje se státní hymnou.
|
Výběr písní, na kterých se učivo probírá:
Hajho husy A já su synek z Polanky
Voděnka studená Až já pojedu přes ten les
Koulelo se koulelo Či je, či je děvče
Žežuličko Jedna, dvě, tři, čtyři, pět
Den přeslavný jest k nám přišel Bejvávalo
Jo ti povídám Jak se to rýmuje
Pějme píseň dokola Okolo Hradce
Už ty pilky dořezaly Vadí, nevadí
Narozeninová Rodné údolí
Dobrú noc, má milá Dostal jsem koníčka sivovraného
Drnkačka Dva mrazíci
Jarní slunce Ještě ty koníčky
Kačena divoká Když náš táta hrál
Kvetly máky Loudavé spřežení
Louka široká Malíř mráz
Masopust držíme Mravenci
Není nutno O šípkových růžích
Ó, řebíčku zahradnický Pekla vdolky
Poslouchejte křesťané Proto jsem si kanafasku
Rychle bratři Slunéčko zachází za hory
Spi, Janíčku, spi Starej Havlík vymazuje
Starý farmář John Tancuj, tancuj
To jsou dudy Tu máš Vávro
Vyletěla holubička ze skály Veverka a kluk
Vosa a bodlák Vrťsa, děvča
Z nebe jsi přišel Zhůru, zhůru pastuškové
Ztracená bačkora Žádný neví, co jsou Domažlice
Narozeninová
Předmět: Hudební výchova
Ročník: 4.
Časová dotace: 1 hodina
Učivo
|
Výstupy
|
Rytmická cvičení
Dechová cvičení a zpěv.
Hudební nauka
Poslech a pohyb
|
Znázorní rytmus pohybem, hrou na tělo, pomocí hudebních nástrojů (paličky, bubínek….)
Učí se taktovat v 2/4 a 3/4 taktu.
Rytmicky přesně intonuje píseň.
Zpívá intonačně a rytmicky přesně 20 – 30 písní dle svých dispozic.
Snaží se rozšiřovat svůj hlasový rozsah.
Zpívá jednoduchý dvojhlas.
Učí se intonovat podle notového zápisu.
Zpívá kánon.
Seznamuje se s označením prima volta, sekonda volta, mf- mezzoforte, f- forte, legato, repetice, allegretto.
Seznamuje se se zvyšováním o půltón a snižování o půltón.
Vyhledá v zápise noty celé, půlové, čtvrťové a osminové i odpovídající pomlky.
Učí se poznávat poslechem 2/4, 3/4 a 4/4 takt.
Pozná jednotlivé hudební nástroje na obrázku i při poslechu.
Při poslechu se seznamuje s polkou, valčíkem, menuetem.
Učí se tančit nebo vyjádřit pohybem polku, valčík, mazurku, umí se pohybovat při pochodové hudbě.
Pozná melodii vzestupnou a sestupnou. Poslechem určí dynamická znaménka.
Vyjádří píseň pohybem.
Po poslechu vážné hudby se učí vyjádřit svůj názor.
Seznamuje se s životem a dílem B. Smetany a A. Dvořáka. S ukázkami děl L. Janáčka, W. A. Mozarta, J. J. Ryby, B. Martinů.
|
Výběr písní, na kterých se učivo probírá:
Kdyby byl Bavorov Muzikanti, co děláte
Čerešničky Boleslav, Boleslav
Neťukej, neťukej Za tou naší stodoličkou
Nejsi, nejsi Ó, řebíčku zahradnický
Tovačov, Tovačov U panského dvora
Čí je děvče Kudy, kudy, cestička
Prší, prší Ho, ho Watanay
Muzikant Severní vítr
Valčíček Vesnická romance
Černý muž Bratře Kubo
Buráky Byla cesta, byla ušlapaná
Byla tě cestička Červená růžičko
Červená řeka Haj, ovečky,haj
Hopsa, pacholátka Chválím tě, Země má
K Ježíškovi do Betléma Kolik je na světě věcí
Kvočna Mravenčí ukolébavka
Muzikant Na našem dvoře
Náchodský zámeček Okoř
Plavala husička po Dunaji Pletla kytku
Pocestný Pod tím domkem
Pochválen buď Ježíš Kristus Prodal sedlák koně
Rodné údolí Růže z Texasu
Růžička Stojí vrba košatá
Široký, hluboký ty vltavský tůně Ten Chlumecký zámek je za lesem
Tisíc mil Touha po jaru
Tři čuníci V tom našem mlejně
Valčíček Večerníček
Veselé Vánoce Voláme sluníčko
Září,září Zlaté střevíčky
Žežulka
Předmět: Hudební výchova
Ročník: 5.
Časová dotace: 1 hodina
Učivo
|
Výstupy
|
Rytmická cvičení
Zpěv
Hudební nauka
Poslech
|
Zdokonaluje se ve všech výstupech z předcházejících čtyř ročníků.
Umí taktovat v 4/4 taktu.
Pozná předtaktí.
Zpívá intonačně a rytmicky čistě 20 – 30 písní lidových nebo umělých.
Zná pojmy symfonický orchestr, dirigent, sbormistr, sbor.
Pozná noty c1 – d2. Posuvky, předznamenání.
Pozná v notovém zápise značky koruna a ligatura.
Seznamuje se s notou šestnáctinovou.
Seznamuje se s pojmem synkopa.
Seznamuje se s životem hudebních skladatelů: Fr. Kroupa, V. Nováka, J.S.Bacha, K. Hašlera.
Seznamuje se s jazzovou hudbou, swingem, charlestonem, rock and rollem.
|
Výběr písní, na kterých se učivo probírá:
Dyby byla Morava Šly panenky silnicí
Vrť sa dívča Hop, hej, cibuláři
Nestůjte, mládenci, pod okny Honza s Frantou
Červená se line záře Když jsem já šel
Na rozpučení Na tu svatú Katerinu
Pod tým naším okénečkom Teče voda proti vodě
Malé kotě Trpasličí svatba
Opouštím svůj rodný kraj Náměšť
Zlaté střevíčky Marnivá sestřenice
Árie měsíce Babičko nauč mě charleston
Česká písnička David a Goliáš
Ej, lásko, lásko Hastrmane, Tatrmane
Hříbě Hvězda na vrbě
Chytila jsem motýlka Jaro dělá pokusy
Jedu v noci sám Když se zamiluje kůň
Loď dětí Měla jsem já holoubka
Mikulecká dědina Muzikanti, co děláte
Narodil se Kristus Pán Nechoď tam
Okolo javora Pár havraních copánků
Petrovický zámek Po starých zámeckých schodech
Po valašsky od země Pochod svatých
Půjdem spolu do Betléma Posvícenská
Při Vánoci dlouhé noci Rosalie
Sem, sem, sem, pastýři Severní vítr
Stará archa Teče voda teče
Ten suchdolský rybník Tři oříšky
V Brně na Štymberku V širém poli studánečka
Voda, voděnka Zajíc běží k háji
Ze soboty na neděli Zezulka
Zlatnická
Průřezová témata – Hudební výchova 1. – 5. ročník
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Osobnostní rozvoj
Rozvoj schopností poznávání
Cvičení pozornosti – např. opakování rytmu, melodie, zapamatování si textu, smyslové hry – zvuky, tóny.
Sebepoznání a sebepojetí
Hra na tělo – rytmus, znázornění hudebních nástrojů, hudební sebevyjádření.
Seberegulace a sebeorganizace
Práce ve dvojicích, ve skupinách – učí se spolupráci.
Psychohygiena
Znázornění pohybu, hudba jako uklidňující prvek, podporuje vnímavost, city a vůli, uvolnění, relaxace při poslechu hudby, foukání svíček - dechová cvičení.
Kreativita
Vyjádření písně pohybem, pantomima, nebát se vyjádřit své city, nálady a realizovat je.
Sociální rozvoj
Poznávání lidí
Vzájemné poznávání se při práci ve skupině.
Mezilidské vztahy
Vzájemná spolupráce při hudebních činnostech, dovednost vcítit se v písních do role různých lidí.
Komunikace
Hra na ozvěnu – hlas, hudební nástroje, rytmus.
Hra na otázku a odpověď.
Spojení pohybu a hudby.
Kooperace
„Dětská kapela“ – snaha o spolupráci.
Hudebně pohybové hry dávají příležitost ke spolupráci, k nácviku soc. rolí, k vytrvalosti a zodpovědnosti.
Morální rozvoj
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti.
Hodnoty, postoje, praktická etika – umět zaujmout postoj a zhodnotit „práci“ vlastní i druhého.
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola
Osvojování lid. písní, dětské hry, seznámení se s hud. díly umožňují dětem prožít sounáležitost v soc. skup.
Občan, občanská společnost a stát
Schopnost aktivního naslouchání písním, empatické cítění.
Formy participace občanů v politickém životě
Úcta ke státním symbolům – hymna.
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
Poznávání historie, hudby, hudebních žánrů a skladatelů.
Objevujeme Evropu a svět
Prostřednictvím hud. činností a tradic se děti seznámí s jinými kulturami, jazykem a hodnotami.
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diferenciace
Možnost obohatit se o písně různých národů, hledat v nich podobnosti a rozdíly, poznat státní hymny.
Lidské vztahy
Rozvíjení spolupráce mezi žáky a aktivní podílení při hudebních činnostech.
Etnický původ
Odlišnosti v dějinách národů – např. indiánská, černošská otázka a s nimi spojené písně.
Multikulturalita
Písně jiných národů v originálním jazyce (slovenské, anglické, …).
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Ekosystémy
Poznávání hodnot přírody v písních, vyjádření proměn přírody v ročních obdobích v poslechových skladbách
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Stará řemesla, poznávání hodnot lidské práce v písních.
Vztah člověka k prostředí
Při poznávání života rostlin a živočichů v přírodě v jednotlivých ročních obdobích.
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Tematické okruhy receptivních činností:
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
Poslech a hodnocení rádia.
Získávání informací o hudbě a hudebních skladatelích prostřednictvím internetu.
Význam reklamy, kritický přístup k ní.
Vnímání autora mediálních sdělení
Hodnocení, vyjádření vlastních nápadů na vystoupení, koncerty.