Základní škola a Mateřská škola

5.5 Vzdělávací oblast: UMĚNÍ A KULTURA

Oblast si klade za cíl vést žáky k ochraně a hledání krásy v sobě i kolem sebe. Směřuje k chápání tradic, kritickému přístupu ke skutečnosti, nabízí osobní postoje a objevování. Sleduje smysl a podstatu tvůrčí činnosti.

Oblast zahrnuje předmět Hudební výchova a Výtvarná výchova, ve kterých se u žáka utvářejí a rozvíjejí tyto klíčové kompetence:

Kompetence k učení

  • učí se rozumět obecně používaným termínům oblasti hudební a výtvarné, aby s nimi dovedli zacházet

  • chápe, že přehled v umění a kultura mu umožní prožitky z těchto oborů lidské činnosti intenzivněji prožívat

  • chápe kulturu, jako způsob poznávání světa

    Kompetence k řešení problémů

  • učí se uvážlivému hodnocení umění, které dokáže obhájit

  • vnímají, že různí lidé mohou svět chápat a zobrazovat různě

    Kompetence komunikativní

  • vnímá mimojazykové vyjadřování a sám je používá

  • učí se vyslechnout názor na společně prožitý estetický prožitek a vhodně na něj reagovat

    Kompetence sociální a personální

  • osvojuje si pravidla chování na kulturních akcích

  • zaujímá osobní účast na procesu tvorby, dokáže spolupracovat, podřídit se kolektivu

  • učí se chápat kulturu jako prostředek k navázání osobních vztahů a vyjádření citu

    Kompetence občanské

  • chápe potřebu respektovat, chránit a oceňovat naše tradice a kulturní a historické dědictví

  • vytváří si pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost

  • zapojuje se do kulturního dění (besídky, akademie, soutěže)

    Kompetence pracovní

  • učí se správně používat výtvarné potřeby, nástroje a vybavení

  • dodržuje pravidla, vytváří si správné pracovní návyky

  • dodržuje bezpečnostní opatření k zachování zdraví sebe i druhých

     

    5.5.1 Vyučovací předmět: HUDEBNÍ VÝCHOVA

     

    Charakteristika vyučovacího předmětu:

    Předmět Hudební výchova je vyučován ve všech ročnících prvního stupně v dotaci jedné hodiny týdně. Vede žáka prostřednictvím vokálních, instrumentálních, pohybových a poslechových činností k porozumění hudebnímu umění a hudbě, k jejímu aktivnímu vnímání a využívání jako svébytného prostředku komunikace.

    Hudební činnosti jako činnosti se vzájemně propojující, ovlivňující a doplňující rozvíjejí celkovou osobnost žáka. Umožňují žákovi uplatnit jeho individuální pěvecký potenciál, individuální instrumentální dovednosti, pohybové dovednosti při tanci a pohybovém doprovodu hudby.

     

    Předmět: Hudební výchova

    Ročník 1.

    Časová hodinová dotace: 1hodina

     

     

Učivo

Výstupy

Říkadla, rytmická cvičení

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauka

 

Dechová cvičení, zpěv

 

 

 

 

 

Poslech

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pohyb a tanec

Osvojuje si dětské popěvky, říkadla, rozpočitadla. Procvičuje výslovnost jednotlivých hlásek.

Správně vyslovuje, tleská rytmus.

Vymýšlí melodii k říkadlům.

Hraje na dětské orffovské nástroje a seznámí se s jejich správným držením. Hraje rytmus na rytmické nástroje, doprovází píseň.

Využívá hry na tělo (tleskání, pleskání, dupání).

Po učiteli napodobuje rytmus deklamací různých slabik a slov, hrou na tělo či rytmickém hudebním nástroji ve hře na ozvěnu.

Hraje rytmus na rytmické nástroje, doprovází píseň.

Seznamuje se s 2/4, 3/4 a 4/4 taktem, s notovou osnovou, houslovým klíčem, s notou celou, půlovou, čtvrťovou.

Správně dýchá.

Učí se zpívat intonačně a rytmicky přesně (20 – 30 písní). Dbá na lehké, uvolněné tvoření tónů.

Zpívá slabě a silně, pomalu a rychle.

Zpívá známou píseň, po přerušení učitelem si ji pouze představuje, a pak opět pokračuje ve zpěvu ve hře Na ztracenou melodii. Při zpívání se skupinou žáků se plynule střídá ve hře Na štafetu.

Při poslechu písně rozhodne, která je pomalá nebo rychlá, připojí rytmický doprovod. Rozliší tóny krátké a dlouhé.

 Sluchem pozná, kdy se melodie opakuje, zesiluje či zeslabuje, zrychluje či zpomaluje.

Všímá si celkového rázu písně, pozoruje rytmus.

Rozlišuje hlasy, zvuky, tóny kolem sebe.

Pozná, že melodie stoupá, klesá a je stejně vysoká.

Rukou naznačuje postup melodie.

Podle ukázky pozná píseň, určí ráz skladby (ukolébavka, tanec, píseň, pochod).

Rozezná písničky s doprovodem hudebního nástroje a bez doprovodu.

Pochoduje a tančí podle rytmu poslechové skladby.

Připojí vhodný pohybový projev k písni.

Tancuje v rytmu hudby.

Rozezná písničky s doprovodem hudebního nástroje a bez doprovodu.

Při poslechu hudební pohádky se seznámí s některými nejběžnějšími hudebními nástroji, rozlišuje tóny vysoké a hluboké, rozlišuje zvukovou barvu jednotlivých nástrojů.

Napodobuje pohybově hru na některé hudební nástroje ve hře Na muzikanty.

 

 

 

Výběr písní, na kterých se učivo probírá:

 

Holka modrooká                                                 Na tý louce zelený

Chytil táta sojku                                                 Kočka leze dírou

Halí, belí                                                            Maličká su

Rybička maličká                                                 Tluče bubeníček

Pochod dřevěných vojáčků                                Pásla ovečky

Travička zelená                                                  Já husárek malý

Pod naším okýnkem                                            Šel tudy, měl dudy

Skákal pes                                                          Prší, prší

Běží liška k Táboru                                            Když jsem husy pásala

Jak se kontrabas zamiloval                                 Pásli ovce Valaši

Zlatá brána                                                         Čížečku, čížečku

Víte-li pak, jak sedláček                                    Žabička zelená

Když jsem já sloužil                                           Bude zima , bude mráz

První sníh                                                           Štědrej večer nastal

My tři králové                                                    Šel zahradník do zahrady

Adámku náš                                                        Brouček

Když jsem jel do Prahy                                      Já jsem z Kutné Hory

Šla Nanynka do zelí                                           Jarní písnička

Když jsem já ty koně pásal                                 Žežuličko kde jsi byla

Jede, jede poštovský panáček                            Máminy oči

Kotě a sluníčko                                                  Květen

Nepořádný krtek                                                

 

 

 

 

 

Předmět: Hudební výchova

Ročník: 2.

Časová dotace: 1 hodina

 

Učivo

Výstupy

Říkadla rytmická cvičení

 

 

 

 

 

 

 

Nauka

 

 

 

 

Dechová cvičení, zpěv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poslech

 

 

 

 

 

 

 

 

Pohyb, tanec

 

 

 

 

 

Zřetelně vyslovuje a rytmizuje jednoduché texty.

Vytleská krátké a dlouhé slabiky.

Tleská rytmus, doprovází hrou na rytmickém nástroji (hůlky, bubínek, prstové činely…..).

Melodizuje říkadlo – vytváří svoji vlastní melodii.

Dbá na správné otevírání úst.

Zřetelně vyslovuje a rytmizuje jednoduché texty.

Hrou na tělo naznačuje rytmus.

Doprovází píseň hrou na rytmické nástroje.

Ukazuje, vyťukává rytmus písně ve hře na dirigenta.

Učí se poznávat 2/4, 3/4 , 4/4 takt, notu celou, půlovou, čtvrťovou, osminovou stejně tak i pomlky.

Seznamuje se s notovou osnovou, houslovým klíčem a notami stupnice C dur.

Rozumí pojmům autor textu, autor hudby-skladatel.

Správně se nadechuje nosem, zadrží dech, nezvedá ramena.

Intonuje melodii klesavou a stoupavou.

Na základě svých dispozic zpívá intonačně čistě 20 - 30 písní.

Pozná ukolébavku, zpívá slabě.

Měkce nasazuje tón, tříbí svůj hlasový projev.

Střídá sólový zpěv se zpěvem celé třídy.

Využívá hry na tělo jako doprovod k písni.

Zpívá melodickou otázku nebo na otázku odpovídá ve hře Na otázku a odpověď.

Ukončuje popěvek podle svého hudebního cítění ve hře Na ukončování melodie.

Zpívá píseň po částech formou hry Na ozvěnu.

Pokračuje ve sluchovém pozorování a rozlišování zvuků kolem nás. Zvuky vysoké a hluboké, ostré a jemné, příjemné a nepříjemné.

Pozná rozdíl mezi dlouhými a krátkými tóny.

Sluchem pozná, kdy melodie stoupá či klesá.

Rukou ukazuje pohyb melodie.

Určuje charakter písní – rychlá, pomalá, taneční, pochodová.

Všímá si předehry, mezihry a dohry.

Melodii ztvární tancem, pohybem.

Pohybově ztvární píseň.

Hrou na tělo naznačuje rytmus.

Dovede správně v rytmu hudby pochodovat.

Zpívá a tleská doby při pochodu.

Ovládá pohybové prvky – krok, chůze po špičkách, podup, poskok.

Pozná tvar hudebních nástrojů a jejich zvuk.

V poslechové skladbě se učí rozeznat  hudební nástroje ( klavír, trubka, pozoun, flétna, kontrabas...

Pozná hudební nástroje na obrázku.

Předvádí hru na nástroje ve hře Na kapelníka.

 

 

Výběr písní, na kterých se učivo probírá:

 

Ach synku, synku                                                Běžel tudy zajíček

Černé oči                                                            Kalamajka

Krokodýl                                                            Mach a Šebestová

Běžela ovečka                                                    To je zlaté posvícení

Sedí liška pod dubem                                         Ptala se Zuzana Kuby

Beskyde, Beskyde                                              Marjánko, Marjánko                     

Chovejte mě, má matičko                                   Spi, Janíčku, spi

Ráda, ráda                                                          Hřej, slunéčko, hřej

Kdo jsi kamarád                                                 Andulko Šafářova

Já do lesa nepojedu                                            Šly panenky silnicí

Já jsem muzikant                                                Čarodějnice

Dělání                                                                Doliny, doliny

Dú kravičky,dú                                                   Dybych já věděla

Chrpa                                                                 Já jsem kováříček

Já malý přicházím                                              Jak jsi krásné neviňátko

Jetelíčku náš                                                       Káča našla ptáče

Kdybys měla, má panenko                                  Když jde malý bobr spát

Kováři, kováři                                                    Krávy, krávy

Lítala si laštověnka                                            Mach a Šebestová

Mám já lúčku                                                     Měla jsem milého sokolíka

Na tý louce zelený                                              Nesem vám noviny

Škubejte kravičky                                               Šťestí, zdraví, pokoj svatý

Uvíjíme věneček                                                Vyletěl holoubek

Vzhůru bratři                                                      Za horami, doubravami

Za hory, za lesy                                                  Zimní                     

 

Předmět: Hudební výchova

Ročník: 3.

Časová dotace: 1 hodina

 

Učivo

Výstupy

Rytmická cvičení

 

 

 

Zpěv, dechová cvičení

 

 

 

 

 

Nauka

 

 

 

 

 

Poslech,

pohyb, tanec

 

 

 

 

 

 

Hymna

Kde domov

můj

Rozpozná a taktuje 2/4, 3/4, 4/4  takt.

Zpívá a tleská rytmicky přesně.

Melodizuje říkanky.

Je schopen provést mluvený kánon, vytleská kánon. Využívá  jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře.

Provádí správnou tvorbu tónů a dýchání při zpěvu.

Na základě svých dispozic zpívá intonačně a rytmicky čistě 20-30 písní.

Intonuje píseň podle notového zápisu (tóny c-e-g, e-d-c).

Použije mluvený, zpívaný kánon.

Imituje podle hraného, zpívaného vzoru.

Učí intonovat písně podle notového zápisu.

Pokouší se zazpívat jednoduchý dvojhlas.

Orientuje se v notovém zápise. Píše houslový klíč.

Určí noty a pomlky čtvrťové, půlové a celé v notovém zápise.

Rozpozná notový záznam C dur. Zapisuje noty do notové osnovy.

Učí se rozpoznat tóny v C dur.

Rozpozná hudbu instrumentální. Pozná nejznámější hudební nástroje poslechem i na obrázku.

Rozliší barvu a výšku tónů, vyjádří obsah.

Vyjádří polku pohybem.

Vyjádří pohybem tempo.

Provádí taneční hry se zpěvem.

Reaguje pohybem na hudbu – hudba pochodová.

Vlastním pohybem vyjádří hudbu.

Vyjádří pohybem melodii vzestupnou a sestupnou.

Vytvoří předehru a dohru písně.

Reaguje pohybem na znějící hudbu.

Vyjádří správné tempo.

Interpretuje rytmus a hudební nástroje.

Určí dílo, ze kterého je hymna. Při poslechu se seznamuje se státní hymnou.

 

 

Výběr písní, na kterých se učivo probírá:

 

Hajho husy                                                         A já su synek z Polanky     

Voděnka studená                                                Až já pojedu přes ten les

Koulelo se koulelo                                             Či je, či je děvče

Žežuličko                                                            Jedna, dvě, tři, čtyři, pět

Den přeslavný jest k nám přišel                         Bejvávalo

Jo ti povídám                                                     Jak se to rýmuje

Pějme píseň dokola                                            Okolo Hradce

Už ty pilky dořezaly                                           Vadí, nevadí

Narozeninová                                                     Rodné údolí

Dobrú noc, má milá                                            Dostal jsem koníčka sivovraného

Drnkačka                                                            Dva mrazíci

Jarní slunce                                                        Ještě ty koníčky

Kačena divoká                                                   Když náš táta hrál

Kvetly máky                                                       Loudavé spřežení

Louka široká                                                       Malíř mráz

Masopust držíme                                                Mravenci

Není nutno                                                          O šípkových růžích

Ó, řebíčku zahradnický                                      Pekla vdolky

Poslouchejte křesťané                                        Proto jsem si kanafasku

Rychle bratři                                                      Slunéčko zachází za hory

Spi, Janíčku, spi                                                 Starej Havlík vymazuje

Starý farmář John                                               Tancuj, tancuj

To jsou dudy                                                      Tu máš Vávro

Vyletěla holubička ze skály                                Veverka a kluk

Vosa a bodlák                                                    Vrťsa, děvča

Z nebe jsi přišel                                                 Zhůru, zhůru pastuškové

Ztracená bačkora                                                Žádný neví, co jsou Domažlice

Narozeninová                                                    

 

 

Předmět: Hudební výchova

Ročník: 4.

Časová dotace: 1 hodina

 

Učivo

Výstupy

Rytmická cvičení

 

 

Dechová cvičení a zpěv.

 

 

 

Hudební nauka

 

 

 

 

Poslech a pohyb

 

Znázorní rytmus pohybem, hrou na tělo, pomocí hudebních nástrojů (paličky, bubínek….)

Učí se taktovat v 2/4 a 3/4 taktu.

Rytmicky přesně intonuje píseň.

Zpívá intonačně a rytmicky přesně 20 – 30 písní dle svých dispozic.

Snaží se rozšiřovat svůj hlasový rozsah.

Zpívá jednoduchý dvojhlas.

Učí se intonovat podle notového zápisu.

Zpívá kánon.

Seznamuje se s označením prima volta, sekonda volta, mf- mezzoforte, f- forte, legato, repetice, allegretto.

Seznamuje se se zvyšováním o půltón a snižování o půltón.

Vyhledá v zápise noty celé, půlové, čtvrťové a osminové i odpovídající pomlky.

Učí se poznávat poslechem 2/4, 3/4 a 4/4 takt.

Pozná jednotlivé hudební nástroje na obrázku i při poslechu.

Při poslechu se seznamuje s polkou, valčíkem, menuetem.

Učí se tančit nebo vyjádřit pohybem polku, valčík, mazurku, umí se pohybovat při pochodové hudbě.

Pozná melodii vzestupnou a sestupnou. Poslechem určí dynamická znaménka.

Vyjádří píseň pohybem.

Po poslechu vážné hudby se učí vyjádřit svůj názor.

Seznamuje se s životem a dílem B. Smetany a A. Dvořáka. S ukázkami děl L. Janáčka, W. A. Mozarta, J. J. Ryby, B. Martinů.

 

 

Výběr písní, na kterých se učivo probírá:

 

Kdyby byl Bavorov                                            Muzikanti, co děláte

Čerešničky                                                         Boleslav, Boleslav

Neťukej, neťukej                                                Za tou naší stodoličkou

Nejsi, nejsi                                                         Ó, řebíčku zahradnický

Tovačov, Tovačov                                             U panského dvora

Čí je děvče                                                         Kudy, kudy, cestička

Prší, prší                                                            Ho, ho Watanay

Muzikant                                                             Severní vítr

Valčíček                                                             Vesnická romance

Černý muž                                                          Bratře Kubo

Buráky                                                                Byla cesta, byla ušlapaná

Byla tě cestička                                                  Červená růžičko

Červená řeka                                                      Haj, ovečky,haj

Hopsa, pacholátka                                              Chválím tě, Země má

K Ježíškovi do Betléma                                     Kolik je na světě věcí

Kvočna                                                               Mravenčí ukolébavka

Muzikant                                                             Na našem dvoře

Náchodský zámeček                                           Okoř

Plavala husička po Dunaji                                  Pletla kytku

Pocestný                                                             Pod tím domkem

Pochválen buď Ježíš Kristus                              Prodal sedlák koně

Rodné údolí                                                       Růže z Texasu

Růžička                                                              Stojí vrba košatá

Široký, hluboký ty vltavský tůně                        Ten Chlumecký zámek je za lesem

Tisíc mil                                                             Touha po jaru

Tři čuníci                                                           V tom našem mlejně

Valčíček                                                             Večerníček

Veselé Vánoce                                                   Voláme sluníčko

Září,září                                                             Zlaté střevíčky

Žežulka

 

 

Předmět: Hudební výchova

Ročník: 5.

Časová dotace: 1 hodina

 

Učivo

Výstupy

Rytmická cvičení

Zpěv

 

Hudební nauka

 

 

 

Poslech

Zdokonaluje se ve všech výstupech z předcházejících čtyř ročníků.

Umí taktovat v 4/4 taktu.

Pozná předtaktí.

Zpívá intonačně a rytmicky čistě 20 – 30 písní lidových nebo umělých.

Zná pojmy symfonický orchestr, dirigent, sbormistr, sbor.

Pozná noty c1 – d2. Posuvky, předznamenání.

Pozná v notovém zápise značky koruna a ligatura.

Seznamuje se s notou šestnáctinovou.

Seznamuje se s pojmem synkopa.

Seznamuje se s životem hudebních skladatelů: Fr. Kroupa, V. Nováka, J.S.Bacha, K. Hašlera.

Seznamuje se s jazzovou hudbou, swingem, charlestonem, rock and rollem.

 

Výběr písní, na kterých se učivo probírá:

 

Dyby byla Morava                                             Šly panenky silnicí

Vrť sa dívča                                                       Hop, hej, cibuláři

Nestůjte, mládenci, pod okny                             Honza s Frantou

Červená se line záře                                           Když jsem já šel

Na rozpučení                                                      Na tu svatú Katerinu

Pod tým naším okénečkom                                 Teče voda proti vodě

Malé kotě                                                           Trpasličí svatba

Opouštím svůj rodný kraj                                   Náměšť

Zlaté střevíčky                                                    Marnivá sestřenice

Árie měsíce                                                        Babičko nauč mě charleston

Česká písnička                                                   David a Goliáš

Ej, lásko, lásko                                                   Hastrmane, Tatrmane

Hříbě                                                                  Hvězda na vrbě

Chytila jsem motýlka                                          Jaro dělá pokusy

Jedu v noci sám                                                  Když se zamiluje kůň

Loď dětí                                                             Měla jsem já holoubka

Mikulecká dědina                                               Muzikanti, co děláte

Narodil se Kristus Pán                                       Nechoď tam

Okolo javora                                                      Pár havraních copánků

Petrovický zámek                                               Po starých zámeckých schodech

Po valašsky od země                                          Pochod svatých

Půjdem spolu do Betléma                                   Posvícenská

Při Vánoci dlouhé noci                                       Rosalie

Sem, sem, sem, pastýři                                       Severní vítr

Stará archa                                                         Teče voda teče

Ten suchdolský rybník                                       Tři oříšky

V Brně na Štymberku                                          V širém poli studánečka

Voda, voděnka                                                   Zajíc běží k háji

Ze soboty na neděli                                            Zezulka

Zlatnická

 

Průřezová témata – Hudební výchova 1. – 5. ročník

 

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

 

Osobnostní rozvoj

Rozvoj schopností poznávání         

Cvičení pozornosti – např. opakování rytmu, melodie, zapamatování si textu, smyslové hry – zvuky, tóny.

Sebepoznání a sebepojetí   

Hra na tělo – rytmus, znázornění hudebních nástrojů, hudební sebevyjádření.

Seberegulace a sebeorganizace     

Práce ve dvojicích, ve skupinách – učí se spolupráci.

 

Psychohygiena                                 

Znázornění pohybu, hudba jako uklidňující prvek, podporuje vnímavost, city a vůli, uvolnění, relaxace při poslechu hudby, foukání svíček - dechová cvičení.

Kreativita

Vyjádření písně pohybem, pantomima, nebát se vyjádřit své city, nálady a realizovat je.

Sociální rozvoj

Poznávání lidí                            

Vzájemné poznávání se při práci ve skupině.

Mezilidské vztahy                

Vzájemná spolupráce při hudebních činnostech, dovednost vcítit se v písních do role různých lidí.

Komunikace  

Hra na ozvěnu – hlas, hudební nástroje, rytmus.

Hra na otázku a odpověď.

Spojení pohybu a hudby.       

Kooperace                

„Dětská kapela“ – snaha o spolupráci.

 Hudebně pohybové hry dávají příležitost ke spolupráci, k nácviku soc. rolí, k vytrvalosti a zodpovědnosti.

Morální rozvoj

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti.

Hodnoty, postoje, praktická etika – umět zaujmout postoj a zhodnotit „práci“ vlastní i druhého.

 

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola                               

Osvojování lid. písní, dětské hry, seznámení se s hud. díly umožňují  dětem prožít sounáležitost v soc. skup.         

Občan, občanská společnost a stát            

Schopnost aktivního naslouchání písním, empatické cítění.

Formy participace občanů v politickém životě      

Úcta ke státním symbolům – hymna.

 

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá    

Poznávání historie, hudby, hudebních žánrů a skladatelů.                

Objevujeme Evropu a svět       

Prostřednictvím hud. činností a tradic se děti seznámí s jinými kulturami, jazykem a hodnotami.

 

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diferenciace    

Možnost obohatit se o písně různých národů, hledat v nich podobnosti a rozdíly, poznat státní hymny.

Lidské vztahy                       

Rozvíjení spolupráce mezi žáky a aktivní podílení při hudebních činnostech.         

Etnický původ                      

Odlišnosti v dějinách národů – např. indiánská, černošská otázka a s nimi spojené písně.

Multikulturalita        

Písně jiných národů v originálním jazyce (slovenské, anglické, …).

           

 

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy                                                  

Poznávání hodnot přírody v písních, vyjádření proměn přírody v ročních obdobích v poslechových skladbách

Lidské aktivity a problémy životního prostředí    

Stará řemesla, poznávání hodnot lidské práce v písních.                 

Vztah člověka k prostředí                          

Při poznávání života rostlin a živočichů v přírodě v jednotlivých ročních obdobích.

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tematické okruhy receptivních činností:

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení                     

Poslech a hodnocení rádia.

Získávání informací o hudbě a hudebních skladatelích prostřednictvím internetu.

Význam reklamy, kritický přístup k ní.

Vnímání autora mediálních sdělení                        

Hodnocení, vyjádření vlastních nápadů na vystoupení, koncerty.