5.6 Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A ZDRAVÍ
5.6.1 Vyučovací předmět: TĚLESNÁ VÝCHOVA
Charakteristika vyučovacího předmětu:
Předmět Tělesná výchova je vyučován ve všech ročnících prvního stupně v dotaci dvě hodiny týdně. Směřuje k poznání vlastních pohybových schopností žáků, k poznání účinků pohybových aktivit na tělesnou zdatnost a duševní pohodu.
Předmět je realizován v malé tělocvičně školy a dále na obecním hřišti s umělým povrchem, vhodném pro míčové hry a dále na místním fotbalovém hřišti.
V předmětu Tělesná výchova se u žáků utvářejí a rozvíjejí tato klíčové kompetence:
Kompetence k učení
-
chápe, že vyvážený stav tělesné a duševní pohody je důležitý pro učení
-
poznává zdraví, jako nejdůležitější životní hodnotu
-
využívá osvojených preventivních postupů pro ovlivňování zdraví v denním režimu
Kompetence k řešení problémů
-
získává orientaci v základních názorech na to, co je a není zdravé, co zdraví poškozuje
-
učí se způsobům rozhodování, které je v souladu s ochranou zdraví v každé situaci
Kompetence komunikativní
-
poznává zdroje informací o tělesném rozvoji, diskutuje o problémech při pohybových činnostech, dokáže odhadnout své možnosti a vyjádřit své potíže, dokáže se svěřit se zdravotním problémem
Kompetence sociální a personální
-
aktivně se zapojuje do sportovních aktivit školy podporujících zdraví
-
podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, v případě potřeby nabídne pomoc nebo o ni požádá
-
vytváří si pozitivní představu o sobě samém, upevňuje sebedůvěru
Kompetence občanské
-
chápe základní společenské zákony a normy, je si vědom svých práv a povinností
-
oceňuje národní tradice v jednotlivých sportovních odvětvích
Kompetence pracovní
-
používá bezpečně tělovýchovné nářadí, dodržuje vymezená pravidla při jejich použití
-
ke všem činnostem přistupuje s ohledem na ochranu zdraví svého i druhých
Předmět: Tělesná výchova
Ročník: 1.
Časová dotace: 2 hodina
Učivo
|
Výstupy
|
Poznatky z Tv a sportu
|
Reaguje na jednoduché povely a signály.
Používá vhodné oblečení a obuv na sport.
Respektuje význam přípravy organismu před cvičením.
Respektuje zásady fair play.
Dodržuje pokyny pro bezpečnost při pohybových činnostech. Uplatňuje zásady hygieny.
|
Průpravná, kondiční, rytmická, kompenzační a relaxační cvičení
|
Snaží se o správné provádění cviků pod vedením učitele.
Snaží se o správné držení těla při sezení a ve stoji.
Předvede jednoduchý taneční krok s hudbou.
|
Gymnastika
akrobacie - kotoul vpřed, vzad
přeskok – lavička
cvičení se švihadly, míči
|
Dodržuje zásady bezpečnosti při pohybových činnostech.
Předvede v souladu se svými individuálními schopnostmi kotoul vpřed, vzad, přeskok lavičky, vybrané cvičení s náčiním.
|
Atletika
běžecká abeceda
rychlé běhy
vytrvalostní běh
běh v terénu
skok do dálky z místa
hod míčkem
|
Opakuje po učiteli běžeckou abecedu /lifting, skiping, zakopávání /.
Předvede v souladu s individuálními předpoklady základní pohybové výkony, usiluje o jejich zlepšení.
|
Sportovní hry
přehazovaná
vybíjená
florbal
|
Ovládá a dodržuje základní pravidla.
Snaží se spolupracovat s ostatními hráči.
Dodržuje pravidla fair play.
|
Turistika
|
Respektuje ochranu životního prostředí.
Dokáže překonat přírodní překážky.
|
Předmět: Tělesná výchova
Učivo
|
Výstupy
|
Poznatky z Tv a sportu
|
Správně reaguje na jednoduché povely a signály.
Dokáže nastoupit s ostatními do řadu, dvojřadu, do družstev.
Používá vhodné oblečení a obuv na sport.
Chápe, proč se rozcvičuje.
Dodržuje zásady fair play a pozná přestupek.
Dodržuje pokyny pro bezpečnost při pohybových činnostech.
Ví, jak odstranit cvičením únavu při učení.
|
Průpravná, kondiční, rytmická, kompenzační a relaxační cvičení
|
Správně provádí cviky pod vedením učitele.
Předvede 2 jednoduché taneční kroky s hudbou.
Snaží se o základní estetické držení těla.
Umí vyjádřit jednoduchou melodii pohybem.
|
Gymnastika
akrobacie - kotoul vpřed, vzad
přeskok lavičky
nácvik přeskoku
cvičení s náčiním
|
Dodržuje zásady bezpečnosti při pohybových činnostech.
Předvede v souladu se svými individuálními schopnostmi kotoul vpřed a vzad, přeskok přes lavičku, sestavu se zvoleným náčiním.
Nacvičuje odraz na gymnastickém můstku a výskok na sníženou švédskou bednu.
|
Atletika
běžecká abeceda
rychlé běhy
vytrvalostní běh
běh v terénu
skok do dálky s rozběhem
hod míčkem bez rozběhu
|
Opakuje přesně po učiteli běžeckou abecedu.
Předvede základní pohybové výkony a usiluje o jejich zlepšení.
|
Sportovní hry
fotbal
vybíjená
florbal
|
Ovládá a dodržuje základní pravidla.
Snaží se spolupracovat s ostatními hráči.
Dodržuje pravidla fair play a pozná zjevný přestupek.
Adekvátně na přestupek reaguje.
Zvládá základní způsoby házení míče a chytání míče odpovídající velikosti, umí zacházet s hokejkou.
|
Turistika
|
Respektuje ochranu životního prostředí.
Dokáže překonat přírodní překážky.
Umí se s pomocí dospělých nachystat na turistickou akci.
|
Ročník: 2.
Časová dotace: 2 hodiny
Předmět: Tělesná výchova
Ročník: 3.
Časová dotace: 2 hodiny
Učivo
|
Výstupy
|
Poznatky z TV a sportu
|
Pozná vhodné oblečení a obuv na sport.
Dodržuje zásady fair play chování.
Dokáže odpovědět na otázku: "Proč se rozcvičujeme?"
|
Pořadová cvičení
|
Přesně reaguje na povely: pozor, pohov, rozchod.
Dokáže nastoupit s ostatními do: řadu, dvojřadu, zástupu, dvojstupu.
|
Průpravná, kondiční,
|
Pod vedením učitele přesně opakuje cviky.
Zná základní nevhodné činnosti, které ohrožují jeho zdraví.
|
Gymnastika
akrobacie
|
Předvede kotoul vpřed.
Předvede kotoul vzad.
|
přeskok
|
Provede rozběh a odraz z můstku snožmo, výskok do dřepu na kozu ( šv. bednu).
|
lavička
|
Předvede výskok na lavičku snožmo.
|
šplh
|
Učí se šplhat na laně.
|
Rytmická a kondiční
|
Pod vedením učitele přesně opakuje cviky.
Po předvedení opakuje: krok přísunný, poskočný, přeměnný.
Snaží se o estetické držení těla, dovede pohybem vyjadřovat melodii.
|
Atletika
běh
|
Po učiteli opakuje běžeckou abecedu ( lifting, skiping, zakopávání).
Na povely odstartuje z polovysokého a nízkého startu.
Při krátkém běhu nekříží dráhu a nezastavuje před cílem.
|
skok daleký
|
Skočí do dálky po rozběhu a odrazu z jedné nohy.
|
hod
|
Odhodí míček z místa ze správného odhodového postoje.
|
Sportovní hry
fotbal
|
Přihraje vnitřním nártem, proběhne slalom s míčem.
Ovládá základní pravidla fotbalu.
|
vybíjená
|
Chytá míč "do košíčku", odhazuje míč jednou rukou.
Ovládá pravidla vybíjené.
|
basketbal
|
Používá správné držení míče (oběma rukama).
Předvede základní hráčský postoj a obrátku s míčem.
Přihrává obouruč i jednoruč trčením a o zem.
Dribluje na místě a za pohybu.
Ovládá základní pravidla basketbalu.
|
florbal
|
Odehraje míč tahem a příklepem.
Vede míč za pohybu.
Ovládá základní pravidla florbalu.
|
Předmět: Tělesná výchova
Ročník: 4.
Časová dotace: 2 hodiny
Učivo
|
Výstupy
|
Poznatky z TV a sportu
|
Pozná vhodné oblečení a obuv na sport.
Dodržuje zásady fair play chování.
Dokáže odpovědět na otázky: "Proč se rozcvičujeme?"
"Proč po cvičení děláme protahovací a relaxační cviky?"
Chápe význam pravidelného pohybu pro zdravý rozvoj.
|
Pořadová cvičení
|
Rychle a přesně reaguje na povely: pozor, pohov, rozchod.
Dokáže nastoupit s ostatními do: řadu, dvojřadu, zástupu, dvojstupu.
|
Průpravná, kondiční,
|
Pod vedením učitele přesně opakuje cviky.
|
Gymnastika
akrobacie
|
Předvede kotoul vpřed.
Předvede kotoul vzad.
Předvede spojení kotoulu vpřed a vzad.
|
přeskok
|
Provede rozběh a odraz z můstku snožmo.
Předvede přeskok kozy skrčmo.
|
šplh
|
Učí se šplhat na laně.
|
Rytmická a kondiční
|
Pod vedením učitele přesně opakuje cviky.
Po předvedení opakuje: krok přísunný, poskočný, přeměnný, polkový.
Zatancuje mazurku.
|
Atletika
běh
|
Po předvedení opakuje běžeckou abecedu.
Na povely odstartuje z polovysokého a nízkého startu.
|
skok daleký
|
Skočí do dálky po rozběhu a odrazu z jedné nohy.
|
hod
|
Odhodí míček z rozběhu ze správného odhodového postoje.
|
Sportovní hry
fotbal
|
Přihraje vnitřním nártem, proběhne slalom s míčem.
Ovládá základní pravidla fotbalu.
|
vybíjená
|
Chytá míč "do košíčku", odhazuje míč jednou rukou.
Přehodí hřiště přihrávkou jednou rukou.
Spolupracuje se svými spoluhráči.
Ovládá pravidla vybíjené.
|
basketbal
|
Používá správné držení míče (oběma rukama).
Předvede základní hráčský postoj a obrátku s míčem.
Přihrává obouruč i jednoruč trčením a o zem.
Dribluje na místě a za pohybu.
Ovládá základní pravidla basketbalu.
|
plavání
|
Má hygienické návyky – sprchování před vstupem do bazénu.
Seznamuje se se zásadami bezpečného chování u vody a u bazénu.
Získává základy plaveckých způsobů znak, prsa, kraul.
Skáče do vody z pevného místa i z plovoucího mostu.
Seznamuje se s prvky záchrany a dopomoci unavenému plavci.
|
florbal
|
Odehraje míč tahem a příklepem.
Předvede střelbu po vedení míče.
Ovládá základní pravidla florbalu.
|
|
|
|
|
Předmět: Tělesná výchova
Ročník: 5.
Časová dotace: 2 hodiny
Učivo
|
Výstupy
|
Poznatky z TV a sportu
|
Pozná vhodné oblečení a obuv na sport.
Dodržuje zásady fair play chování.
Dokáže odpovědět na otázky: "Proč se rozcvičujeme?"
"Proč po cvičení děláme protahovací a relaxační cviky?"
"Co hrozí tělu při jednostranném posilování?
|
Pořadová cvičení
|
Rychle a přesně reaguje na povely: pozor, pohov, rozchod.
S ostatními nastoupí do: řadu, dvojřadu, zástupu, dvojstupu.
|
Průpravná, kondiční,
|
Umí se samostatně rozcvičit.
Umí předvést 4 posilovací cviky na různé části těla.
Umí předvést 2 relaxační cviky.
|
Gymnastika
akrobacie
|
Předvede kotoul vpřed.
Předvede kotoul vzad.
Předvede spojení kotoulu vpřed a vzad.
|
přeskok
|
Provede rozběh a odraz z můstku snožmo.
Předvede skrčku přes kozu.
|
šplh
|
Vyšplhá 3 m na laně, podle svých možností.
|
Rytmická a kondiční
|
Pod vedením učitele přesně opakuje cviky.
Po předvedení opakuje: krok přísunný, poskočný, přeměnný, polkový a valčíkový.
Zatancuje mazurku a polku.
|
Atletika
běh
|
Předvede běžeckou abecedu ( lifting, skiping, zakopávání).
Na povely odstartuje z polovysokého a nízkého startu.
|
skok daleký
|
Skočí do dálky po rozběhu a odrazu z jedné nohy.
|
hod
|
Odhodí míček z rozběhu ze správného odhodového postoje.
|
Sportovní hry
fotbal
|
Přihraje vnitřním nártem, proběhne slalom s míčem.
Spolupracuje se svými spoluhráči při hře.
Ovládá základní pravidla fotbalu.
|
vybíjená
|
Chytá míč "do košíčku“, odhazuje míč jednou rukou.
Přehodí hřiště přihrávkou jednou rukou.
Spolupracuje se svými spoluhráči při hře.
Ovládá pravidla vybíjené.
|
basketbal
|
Používá správné držení míče (oběma rukama).
Předvede základní hráčský postoj a obrátku s míčem.
Přihrává obouruč i jednoruč trčením a o zem.
Dribluje na místě a za pohybu.
Spolupracuje se svými spoluhráči při hře.
Ovládá základní pravidla basketbalu.
|
florbal
|
Odehraje míč tahem a příklepem.
Předvede střelbu po vedení míče.
Spolupracuje se svými spoluhráči při hře.
Ovládá základní pravidla florbalu.
|
přehazovaná
|
Přehodí hřiště na přehazovanou.
Spolupracuje se svými spoluhráči při hře.
Ovládá pravidla přehazované.
|
plavání
|
Má hygienické návyky – sprchování před vstupem do bazénu.
Seznamuje se se zásadami bezpečného chování u vody a u bazénu.
Získává základy plaveckých způsobů znak, prsa, kraul.
Skáče do vody z pevného místa i z plovoucího mostu.
Seznamuje se s prvky záchrany a dopomoci unavenému plavci.
Seznamuje se s prvky vodního póla a synchronizovaného plavání.
|
Průřezová témata - Tělesná výchova 1. – 5. ročník
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Osobnostní rozvoj
Rozvoj schopností poznávání
Rozvoj pohybových reakcí na sluchové a zrakové podněty, rozvoj pozornosti při získávání nových poznatků, cvičení soustředění při sportovních výkonech a hrách, rozvoj pohybové paměti, procvičování co nejsprávnějšího a nejrychlejšího řešení herních situací.
Sebepoznání
Při nácviku pohybových dovedností poznávání svých pohybových možností.
Seberegulace a sebeorganizace
Cvičení sebekontroly při rozcvičkách a při relaxačních cvičeních, sebeovládání při hrách a soutěžích v duchu fair play, cvičení vůle při běhání a při zdokonalování se v dalších pohybových dovednostech. Plánování osobních cílů při plnění atletických disciplin vzhledem k minulým výkonům žáka. Možnost využití volného času ke zlepšování pohybových dovedností žáka.
Psychohygiena
Vedení k pozitivnímu naladění mysli a dobrému vztahu k sobě samému. Chápání pohybu jako radosti a pozitivní věci pro zdraví a mé tělo. Vyrovnání se s problémy při malých nebo velkých pohybových vlohách v rámci třídního kolektivu.
Kreativita
Rozvoj herní kreativity, vyjádření hudby pohybem při rytmické gymnastice
Sociální rozvoj
Poznávání lidí
Vzájemné poznávání se ve třídním kolektivu, rozvoj pozornosti vůči odlišnostem a hledání výhod v odlišnostech například při výběru spoluhráčů k různým druhům pohybových her zaměřených na sílu, rychlost, vytrvalost, obratnost, rozumovou bystrost a znalosti.
Mezilidské vztahy
Péče o dobré vztahy ve třídě, oslovování spolužáků a spolužaček křestními jmény, při řešení konfliktů při TV se dívat na vše i očima druhého, učit se povzbuzovat ostatní k dosažení lepších výkonů, fandit jim a přát jim zlepšení. Umět uznat porážku například podáním ruky soupeři. Nesvalovat vinu za neúspěch na někoho jiného, spíše hledat co jsem měl udělat lépe já. Učit se své spoluhráče spíše chválit a hecovat než kárat. Snažit se udržovat týmový duch při hrách a soutěžích. Naučit se uznávat autoritu rozhodčích při hrách a na soutěžích.
Komunikace
Zdokonalování se ve verbální i neverbální komunikaci. Slušná omluva, procvičování rychlé a účinné komunikace se spoluhráči při hrách a soutěžích, rozvoj slovní zásoby při komunikaci ve sportovní terminologii, chápání gest učitele jako rozhodčího.
Kooperace
Naučit se spolupracovat při hrách, neprosazovat jen sebe, umět posoudit a udělat to, co je nejlepší pro družstvo.
Morální rozvoj
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj dovedností pro řešení problémů a rozhodování v různých herních situacích v duchu fair play.
Hodnoty, postoje, praktická etika
Žáci se učí uznávat zdraví jako nejvyšší hodnotu, proto se učí opatrovat své zdraví i zdraví všech okolo i za cenu ztráty vítězství. Učí se přiznat podle pravdy, odsuzovat nefair chování a hru. Při soutěžích a hrách se rozvíjí cit pro spravedlnost a umění respektovat soupeře i rozhodčího. Žáci se učí nezištně pomáhat spolužákům i učiteli, například při nošení pomůcek…
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
Dodržování demokratického způsobu řešení problémů a konfliktů při tělesné výchově – „Když se mi něco nelíbí, mohu se ozvat, ale slušně.“
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Objevujeme Evropu a svět
Rozvoj zájmu žáků o sport v Evropě i ve světě. Příklady našich úspěšných sportovců začleněných do týmů v různých zemích. Setkávání sportovců na mezinárodních soutěžích – ME, MS a OH.
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diferenciace
Respektování cizinců a příslušníků různých etnických skupin i při tělesné výchově.
Lidské vztahy
Dodržování pravidel slušného chování vůči všem spolužákům i učiteli, využití tělesné výchovy při zapojení žáků z odlišného kulturního prostředí do kolektivu třídy.
Princip sociálního smíru a solidarity
Vedení k nekonfliktnímu životu ve třídě, jejíž součástí jsou i cizí státní příslušníci nebo členové jiných etnických skupin a to i při tělesné výchově a sportu.
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Ekosystémy
Využívání některých ekosystémů k aktivnímu odpočinku člověka. Význam těchto ekosystémů pro relaxaci člověka žijícího v ekosystému města. Využívání některých ekosystémů při výuce v tělesné výchově. ( les – vycházky, cyklistické výlety, pole a louky – hry a přespolní běh)
Základní podmínky života
Voda jako jedna ze základních podmínek života – význam dodržování pitného režimu, hlavně při sportovních aktivitách. Žáci se učí nacházet pro sport a rekreaci vhodné prostředí – v zeleni, v lese, tam kde je čisté ovzduší.
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Dbáme na to, abychom při našich sportovních akcích (turistické výlety do hor, cyklistické výlety, vycházky, branná cvičení, dny první pomoci, přespolní běhy,…) neničili přírodu.
Vztah člověka k prostředí
Ochrana životního prostředí, ohleduplnost k přírodě při všech sportovních aktivitách.