6.14 Napříč kontinenty
Název projektu
|
Napříč kontinenty
|
Téma
|
Kontinenty, jejich zeměpisné údaje, přírodní krásy a zajímavosti, obyvatelstvo.
|
Záměr
|
Zdůraznění multikulturní výchovy. Projekt je zařazen během roku prostřednictvím projektových dnů, věnovaným jednotlivým světadílům. Je určen žákům všech ročníků.
|
Motivace
|
Žáci se seznamují se čtyřmi kontinenty (Antarktida jen okrajově, Evropa je jako samostatný projekt) formou výkladu, besedy…
Formulují otázky, na které má projekt odpovědět ( o lidech, památkách, školství, kultuře, zvycích, přírodě..).
Žáci vystupují se svými zkušenostmi s lidmi s odlišnou barvou pleti, kulturou.
Diskutují nad právy dětí na všech kontinentech.
|
Mapování tématu
|
Žáci studují knihy, encyklopedie, časopisy. Vyhledávají informace na internetu. Vysvětlují pojmy.
Formulují návrhy na různé aktivity, které by se mohly do projektu zařadit a diskutují o nich.
|
Třídění materiálu
|
Hned na začátku roku stanovují harmonogram jednotlivých projektových dnů na celý rok např. podzim - Amerika, zima - Austrálie, jaro - Asie a léto - Afrika. U každého kontinentu se zaměřujeme na obyvatelstvo, zvyky, kulturu, jazyk, přírodu. Hledáme odpověď na otázku: „Žijí tito lidé i v Evropě?
Žáci se rozdělují do skupin a si připravují zajímavosti k tématu, které při projektovém dni zprostředkují ostatním v jednotlivých dílnách. Během projektového dne vystupují i učitelé s bloky informací.
|
Řešení
|
Projektový den je rozdělen na jednotlivé dílny tématicky zaměřené na kontinent (výtvarná, stravování, rukodělná, sportovní, literární) jednotlivé skupiny si vyberou dílnu a podílí se na její přípravě. Žák ve skupině plánuje, organizuje, přijímá roli. Vyhledává a zpracovává informace, vytváří texty, návrhy výtvarných postupů, besedu, hru. Aktivity v dílně vycházejí ze zvyků, tradic a zvláštností obyvatel, kteří na kontinentu žijí. V dílnách také žáci získají odpovědi na své otázky.
|
Prezentace
|
Žák prezentuje, moderuje a komentuje výsledek své práce v dílnách.
|
Společný produkt
|
Článek o projektovém dni, nástěnka, fotoalbum, plakát….
|
Reflexe
|
Učitel vyhodnotí pracovní listy, které připravil na závěr projektu.
Žáci vysvětlují vliv projektu na jejich postoje k lidem odlišných kultur a etnik.
Hodnotí svůj přínos do projektu a přínos partnerů. Pojmenovává problémy s prací na projektu.
|
Průřezová témata
|
Osobnostní a sociální výchova
- žáci cvičí smyslové vnímání, pozornost, soustředění
- učí organizovat práci, rozvrhnout si ji v čase
- rozvíjí svou kreativitu, schopnost komunikovat
Výchova demokratického občana
- seznamuje se s porušováním lidských práv v různých zemích, s principy diktatury a anarchie
Multikulturní výchova
Kulturní diference
- žák si uvědomuje jedinečnost každého člověka, ať už je součástí jakéhokoli etnika
Lidské vztahy, etnický původ
- poznává různé etnické skupiny, jejich kulturu, způsob života, ale i rozdíly mezi nimi.
- učí se najít kladný vztah ke všem lidem bez rozdílu a bez předsudků
- učí se rasové snášenlivosti
Podpora multikulturality
- učí se naslouchat druhým, komunikovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin
- chápe význam cizího jazyka jako nástroje dorozumění
Princip solidárního smíru a solidarity
- učí se žít nekonfliktně v multikulturní společnosti
Environmentální výchova
- seznamuje se s ekosystémy různých kontinentů
- porovnává základní podmínky života s našimi
Mediální výchova
- učí se pracovat s různými typy mediálního sdělení
- uvědomuje si vliv médií na informovanost lidí o politickém vývoji, událostech a změnách v jednotlivých zemích
|