6.12 Cestujeme po České republice
Název projektu
|
Cestujeme po České republice
|
Téma
|
Pamětihodnosti, zajímavosti ČR
|
Záměr
|
Poznání rodné země, jejího kulturního dědictví. Zaměření na environmentální výchovu. Projekt je rozvolněný do celého školního roku. Účastní se žáci všech ročníků.
|
Motivace
|
Žáci využívají vlastní zkušenosti s cestováním, vzpomínají na výlety s rodiči. Mohou přinést rodinné fotografie, prospekty.
Seznamují se s územním členěním, rozhodují, které kraje procestujeme a v jakém pořadí.
Formulují otázky, na které by měl projekt odpovědět.
|
Mapování tématu
|
Žáci vyhledávají informace na internetu, navštíví cestovní kancelář, studují katalogy, encyklopedie, časopisy, referují o zajímavém dokumentu v televizi.
|
Třídění materiálu
|
Žáci při společné diskuzi sestaví cestovní plán. Vždy 2 – 3 kraje, které mají něco společného a harmonogram – časové rozvržení.
Vytvoří pracovní skupiny, které připravují aktivity k jednotlivým krajům (případně se skupina věnuje jednomu konkrétnímu místu). Aktivity připravují na základě studia reálií jednotlivých krajů, zvyků, typických zvláštností toho kterého kraje (úzce spolupracují s učitelem).
|
Řešení
|
Během roku proběhnou čtyři projektové týdny. Celý týden jsou zařazovány aktivity, vedoucí k přiblížení tématu (čtení pověstí, promítání dokumentů, vytváření nástěnek, výtvarných prací, zpěv krajových písní)
|
Prezentace
|
Výstup před třídou se zajímavým materiálem, výsledky jednotlivých aktivit v předmětech (plakát, výtvarné dílo, reklama cestovní kanceláře, dramatizace pověsti…. ).
|
Reflexe
|
Hodnocení pracovních listů, které by měli ilustrovat míru osvojených znalostí a získaných kompetencí, výstupy jednotlivých žáků nebo skupin. Po celou dobu trvání projektu je na nástěnce mapa ČR s vyznačenými kraji, které jsme během projektu navštívili.
Žáci vysvětlují vliv projektu na jejich postoje ke kulturnímu dědictví. Vlastními slovy zformulují získané poznatky. Hodnotí svoji účast a přínos při tvorbě projektových aktivit. Oceňují konkrétní přínos ostatních.
|
Průřezová témata
|
Osobnostní a sociální výchova
- žák se učí rozvrhnout svou práci v určitém časovém období, učí se práci dotáhnout do konce
- učí se komunikaci
Výchova demokratického občana
- seznamuje se s členěním na kraje, krajskými městy, samosprávou
- poznává zvyky a tradice, krajové zvláštnosti
- vytváří si pozitivní postoj k tradičním hodnotám
Multikulturní výchova
- získává základní znalosti o různých etnických a kulturních skupinách žijících v ČR
- učí se chápat význam kvality mezilidských vztahů pro harmonický rozvoj osobnosti
- učí se poznávat projevy rasové nesnášenlivosti a učí se na ně v modelových situacích reagovat
- chápe odpovědnost každého jedince za to, aby byla odstraněna diskriminace a předsudky vůči etnickým skupinám
Environmentální výchova
- poznává různé ekosystémy, hodnotí životní podmínky v různých krajích
- učí se vážit si kulturního dědictví naší země
|