6.11 Cestujeme po Evropě
Název projektu
|
Cestujeme po Evropě
|
Téma
|
Evropské státy a organizace.
|
Záměr
|
Poznávání států Evropy, způsob života, tradice a zvyky, pamětihodnosti, osobnosti, přírodní krásy, obyvatelstvo. Zdůraznění na multikulturní výchovu. Projekt je rozvolněný do celého školního roku. Účastní se žáci všech ročníků.
|
Motivace
|
Žáci popisují své zkušenosti s cestováním, dokládají je rodinnými fotografiemi, prospekty, vstupenkami…
Seznamují se zeměmi Evropy, existencí mezinárodních organizací. Vybírají země, které jsou podle nich zajímavé a formulují důvody svého zájmu.
Formulují otázky, na které by měl projekt odpovědět.
|
Mapování tématu
|
Žáci vyhledávají informace na internetu, navštíví cestovní kancelář, studují katalogy, encyklopedie, časopisy, referují o zajímavém dokumentu v televizi.
|
Třídění materiálu
|
Žáci společně sestaví seznam zemí, které chtějí procestovat (5 – 8) a harmonogram – cestovní plán. Vytvoří pracovní skupiny, které připravují aktivity k jednotlivým zemím. Aktivity připravují na základě studia reálií, historie dané země, zvyků, typických zvláštností té které země (úzce spolupracují s učitelem).
|
Řešení
|
Každé zemi se věnuje jeden týden a činnosti se zařazují do všech předmětů (soutěže, beseda o spisovateli, malíři, kvíz, písnička, výtvarné dílo, porovnávání zeměpisných údajů, tvoření matematických úloh, vytvoření rejstříku památek, sportovní aktivity, zvláštnosti flory a fauny…
|
Prezentace
|
Výstup před třídou se zajímavým materiálem, výsledky jednotlivých aktivit v předmětech (plakát, výtvarné dílo, reklama cestovní kanceláře, ….
|
Reflexe
|
Hodnocení pracovních listů, které by měli ilustrovat míru osvojených znalostí a získaných kompetencí, výstupy jednotlivých žáků (po celou dobu trvání projektu je na nástěnce přehled zemí a zapsaní žáci kteří se na přípravě podíleli nebo se zapojili.
Žáci vysvětlují vliv projektu na jejich postoje j evropským zemím. Vlastními slovy zformulují získané poznatky. Hodnotí svoji účast a přínos při tvorbě projektových aktivit. Oceňují konkrétní přínos ostatních.
|
Průřezová témata
|
Osobnostní a sociální výchova
- žák se učí rozvrhnout svou práci v určitém časovém období, učí se práci dotáhnout do konce
- učí se komunikaci
Výchova demokratického občana
- seznamuje se se státním zřízením různých států
Výchova k myšlení v evropských globálních souvislostech
- uvědomuje si sebe jako součást Evropy
- seznamuje se se státními symboly států
- učí se rozumět vlivu kulturních a sociálních rozdílů na společnost
- poznává život a dílo významných Evropanů
- poznává život dětí z jiných zemí, zvyky a tradice
- vytváří si pozitivní postoj k tradičním evropským hodnotám
Multikulturní výchova
- získává základní znalosti o různých etnických a kulturních skupinách žijících v evropské společnosti
- učí se chápat význam kvality mezilidských vztahů pro harmonický rozvoj osobnosti
- učí se poznávat projevy rasové nesnášenlivosti a učí se na ně v modelových situacích reagovat
- chápe odpovědnost každého jedince za to, aby byla odstraněna diskriminace a předsudky vůči etnickým skupinám
Environmentální výchova
- poznává různé ekosystémy, hodnotí životní podmínky v různých evropských zemích
- učí se vážit si kulturního dědictví evropských zemí
|