Základní škola a Mateřská škola

Žáci se seznámí blíže s ekonomikou rodiny. Ujasní si jednotlivé role v rodině. Naučí se plánovat. Projekt je určen žákům 4. až 5. ročníku. Žáci diskutují o rodině, vysvětlují role jednotlivých členů. Žáci vytvářejí pracovní skupiny = rodiny (4 – 6 členů). Ve skupině si rozdělí role (otec, matka, děti).

Každý člen rodiny charakterizuje svoji roli (zaměstnání, věk, koníčky, vzdělávání,..)

Plánují nákup na víkend, odhadují a kontrolují cenu nákupu. Seznamují se s možnostmi spoření, půjčky a splácení dluhu. Vytvoří návrh nákupu dárků pro všechny členy s daným rozpočtem. Žáci spoluvytváří pravidla pro práci ve skupině. Sestavují kritéria pro tvorbu rozpočtu své rodiny. Diskutují, argumentují, porovnávají.

Rodina výtvarně zpracuje život své školní rodiny, z lega vytvoří svůj dům. Obhajuje své řešení rodinného rozpočtu. Při „nakupování“ se seznamuje s účinkem reklamy a pokusí se vytvořit reklamu na oblíbený předmět.

 Na závěr projektu žáci vytvoří svůj výrobek, sestaví rozpočet, zisk a cenu výrobku.

Osobnostní a sociální výchova

Osobnostní rozvoj

-          rozvíjí svou kreativitu, uvědomuje si sebe sama a své postavení v rodině.

-          učí se přenášet nápady do reality.

Sociální rozvoj

-          poznává své partnery ve skupině i sebe sama, vztahy ve třídě

-          vytváří si a pečuje o dobré vztahy klidem

-          učí se vidět svět očima druhého

-          poznává lidská práva

-          učí se naslouchat druhým

-          učí se verbálnímu a neverbálnímu sdělování

-          učí v případě nesouhlasu partnerů odstoupit od svého nápadu, navazovat na jejich myšlenky

-          rozvíjí sociální dovednosti pro kooperaci

Morální rozvoj

-          získává dovednost rozhodnout se

-          učí se poznávat různé sociální role a mezilidské vztahy

-          vytváří si povědomí o odpovědnosti, spolehlivosti a respektování

Mediální výchova

-          učí se práci v redakčním týmu

-          stanovuje cíle, časový harmonogram

 -         deleguje úkoly a zodpovědnost