Žáci se seznámí blíže s ekonomikou rodiny. Ujasní si jednotlivé role v rodině. Naučí se plánovat. Projekt je určen žákům 4. až 5. ročníku. Žáci diskutují o rodině, vysvětlují role jednotlivých členů. Žáci vytvářejí pracovní skupiny = rodiny (4 – 6 členů). Ve skupině si rozdělí role (otec, matka, děti).
Každý člen rodiny charakterizuje svoji roli (zaměstnání, věk, koníčky, vzdělávání,..)
Plánují nákup na víkend, odhadují a kontrolují cenu nákupu. Seznamují se s možnostmi spoření, půjčky a splácení dluhu. Vytvoří návrh nákupu dárků pro všechny členy s daným rozpočtem. Žáci spoluvytváří pravidla pro práci ve skupině. Sestavují kritéria pro tvorbu rozpočtu své rodiny. Diskutují, argumentují, porovnávají.
Rodina výtvarně zpracuje život své školní rodiny, z lega vytvoří svůj dům. Obhajuje své řešení rodinného rozpočtu. Při „nakupování“ se seznamuje s účinkem reklamy a pokusí se vytvořit reklamu na oblíbený předmět.
Na závěr projektu žáci vytvoří svůj výrobek, sestaví rozpočet, zisk a cenu výrobku.
Osobnostní a sociální výchova
Osobnostní rozvoj
- rozvíjí svou kreativitu, uvědomuje si sebe sama a své postavení v rodině.
- učí se přenášet nápady do reality.
Sociální rozvoj
- poznává své partnery ve skupině i sebe sama, vztahy ve třídě
- vytváří si a pečuje o dobré vztahy klidem
- učí se vidět svět očima druhého
- poznává lidská práva
- učí se naslouchat druhým
- učí se verbálnímu a neverbálnímu sdělování
- učí v případě nesouhlasu partnerů odstoupit od svého nápadu, navazovat na jejich myšlenky
- rozvíjí sociální dovednosti pro kooperaci
Morální rozvoj
- získává dovednost rozhodnout se
- učí se poznávat různé sociální role a mezilidské vztahy
- vytváří si povědomí o odpovědnosti, spolehlivosti a respektování
Mediální výchova
- učí se práci v redakčním týmu
- stanovuje cíle, časový harmonogram
- deleguje úkoly a zodpovědnost