Základní škola a Mateřská škola

5.4 Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A JEHO SVĚT

Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět učí žáky pozorovat věci a děje, jejich vzájemné vztahy a souvislosti a utváří tak jejich první ucelený obraz světa. Vede žáky k poznání sebe i svého okolí a postupně je seznamuje s místně i časově vzdálenějšími osobami i jevy. Učí žáky vnímat lidi a vztahy mezi nimi, všímat si podstatných věcných stránek i krásy lidských výtvorů a přírodních jevů, umět je pozorovat a přemýšlet o nich, případně je chránit. Učí žáky vnímat základní vztahy ve společnosti, porozumět soudobému způsobu života, jeho přednostem i problémům (včetně situací ohrožení), vnímat současnost jako výsledek minulosti a východisko do budoucnosti.

Obor vzdělávací oblasti je členěn do pěti tematických okruhů:

    1. Místo kde žijeme
    1. Lidé kolem nás
    1. Lidé a čas
    1. Rozmanitost neživé a živé přírody
    1. Člověk a výchova ke zdraví

V 1., 2. a 3. ročníku je všech pět okruhů realizováno v předmětu PRVOUKA.

V 4. a 5. ročníku jsou první tři okruhy realizovány v předmětu VLASTIVĚDA a čtvrtý a pátý okruh je realizován v předmětu PŘÍRODOVĚDA. Jsou využity dvě disponibilní hodiny.

 

V předmětech Prvouka, Vlastivěda a Přírodověda se u žáka utvářejí a rozvíjejí tyto klíčové kompetence:

Kompetence k učení

-        objevuje nové skutečnost a informace o probíraných oblastech podle zadaných kritérií, má radost z objevování a dosaženého výsledku

-        seznamuje se s obecně používanými znaky, termíny a symboly a dává je do vzájemných souvislostí

-        utvářím si pracovní návyky v jednoduchém samostatném a týmovém experimentování

-        poznává smysl, cíl a metody učení, umí posoudit vlastní pokrok, který ho motivuje k celoživotnímu učení

Kompetence k řešení problémů

-        učí se vnímat a chápat problémy ve škole a mimo ni, pokouší se najít jejich řešení.

-        učí se hledat různé zdroje informací, které mohou vést k řešení problémů, ověřuje si je a srovnává

-        rozšiřuje si slovní zásobu v osvojovaných tématech, pojmenovává pozorované skutečnosti a zachycuje je ve vlastních projevech a výtvorech

Kompetence komunikativní

-        učí se efektivní, bezproblémové a bezkonfliktní komunikaci v běžných i méně běžných situacích

-        rozvíjí dovednost správně, výstižně a logicky formulovat své myšlenky a názory na lidskou společnost, přírodní jevy a historické události

-        chápe potřebu umět vyslechnout jiný názor a zabývat se jím

-        učí se využívat informačních a komunikačních prostředků jako nástroje poznání

Kompetence sociální a personální

-        učí se pracovat ve dvojici a menší skupině při vyhledávání informací a zpracování výstupů

-        učí se samostatnému a sebevědomému vystupování

-        chápe rozdíly mezi lidmi, učí se kulturnímu a tolerantnímu chování a jednání, vytváří příjemnou atmosféru v týmu

Kompetence občanské

-        vytváří si ohleduplný vztah k přírodě, kulturním výtvorům a tradicím, hledá možnosti aktivního uplatnění při jejich ochraně

-        chápe význam jednotlivých složek životního prostředí i prostředí jako celku

-        přijímá základní principy, na kterých spočívají zákony a společenské normy

Kompetence pracovní

-        seznamuje se s vlastnostmi některých materiálů a s pravidly práce s nimi

-        učí se pracovat podle návodu a pokouší se hledat vlastní postup

-        seznamuje se možnými zdravotnímu a hygienickými riziky při práci

-        přemýšlí o svém dalším rozvoji, seznamuje se cílem a rizikem podnikání

 

 

5.4 Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A JEHO SVĚT

5.4.1 Vyučovací předmět: PRVOUKA

 

Charakteristika vyučovacího předmětu:

Předmět Prvouka je vyučován v 1. 2. a 3. ročníku v dotaci dvě hodiny týdně. Zahrnuje tématické okruhy Místo, kde žijeme; Lidé kolem nás; Lidé a čas; Rozmanitost neživé a živé přírody; Člověk a výchova ke zdraví. Důraz je kladen na osvojování učiva při praktických činnostech, na propojení s reálným životem.

 

Předmět:  Prvouka

Ročník: 1.

Časová dotace: 2 hodiny

 

Učivo

Výstupy

MÍSTO, KDE ŽIJEME

 

Domov

Škola

Obec

 

Žák dojde samostatně do školy, šatny, třídy. Orientuje se v budově školy.

Seznamuje se s pravidly chování ve škole (během vyučování a o přestávkách). Dokáže se připravit na vyučování.

Dbá na bezpečnost při cestě do školy. Seznamuje se s nejbližším okolím školy.

Pojmenuje vesnici, ve které bydlí.

Zvládne cestu ze školy domů, spolehlivě se pohybuje v blízkém okolí školy (projekt „Dopravní výchova“). Na modelových situacích se učí řešit rizikové situace a seznamuje se s rizikovými místy.

 

LIDÉ KOLEM NÁS

 

Rodina

Soužití lidí

Chování lidí

 

Vyjmenuje nejbližší rodinné příslušníky, seřadí členy dle věku.

Vypráví o práci rodičů.

Projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí, jejich přednostem i nedostatkům.

Hovoří o chování v rodině.

Seznamuje se s různými druhy povolání.

Aplikuje zásady správného chování ve škole i mimo ni.

Ve škole rozpozná zaměstnance a váží si jejich práce.

Rozliší nesprávné chování jiných i u sebe.

 

LIDÉ A ČAS

 

Orientace v čase

Současnost a minulost v našem životě

Vyjmenuje dny v týdnu. Seznamuje se s pojmem včera, dnes, zítra.

Rozlišuje čas práce a odpočinku.

Určí celé hodiny.

Na příkladech porovnává odlišnosti života lidí, vypráví o zvycích a práci lidí.

Rozpozná současnost a minulost, seznamuje se s pověstmi z regionu.

Seznamuje se s některými rodáky, kulturně historickými památkami.

 

ROZMANITOST NEŽIVÉ A ŽIVÉ PŘÍRODY

OCHRANA PŘÍRODY

 

Látky a jejich vlastnosti

Vesmír a Země

Rostliny

Živočichové

Pojmenuje věci kolem nás, pokusí se určit materiál.

Rozliší den a noc.

Rozpozná roční období.

Zhodnotí odlišnosti v přírodě během ročních období.

Popíše základní části bylin a dřevin.

Určí základní podmínky pro život rostlin.

Pozná některé rostliny ve volné přírodě a rostliny pěstované pro užitek.

Vyjmenuje základní části těla u určených savců a ptáků.

Porovná chování živočichů v závislosti na ročním období.

Vymezí živočichy domácí (hospodářské) a volně žijící. Seznámí se s některými druhy ptáků stálých a stěhovavých.

Dodržuje pravidla správného chování v přírodě a podílí se na něm.

ČLOVĚK A JEHO  ZDRAVÍ

 

Péče o zdraví, zdravá výživa

Lidské tělo

Osobní bezpečí

Situace hromadného ohrožení

 

Učí se dodržovat základní hygienické návyky (mytí rukou, používání WC).

Dodržuje režim dne. Seznamuje se se základními pravidly zdravé výživy.

Projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví.

Rozpozná základní části lidského těla.

Dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných.

Uplatňuje základní pravidla účastníků silničního provozu (ovládá chůzi po chodníku, zná zásady bezpečného přecházení, umí používat světelných signálů pro chodce, zná zásady bezpečného chování v dopravních prostředcích). Seznamuje se se základními druhy dopravních prostředků.

Pozná bezpečná místa pro hry (sáňkování, lyžování, míčové hry).

Chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci.

Odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná.

V případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné lidi (dokáže přivolat pomoc např. při nevolnosti nebo úrazu dospělého), zná čísla tísňových volání a nacvičuje jejich používání, ví, že se nesmí zneužívat.

Dokáže se chovat bezpečně v nouzové situaci, umí vyhledat dospělého a požádat ho o pomoc.

Reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech.

 

 

 

Předmět:  Prvouka

Ročník: 2.

Časová dotace: 2 hodiny

 

Učivo

Výstupy

MÍSTO, KDE ŽIJEME

 

Domov

Škola

Obec

Okolní krajina

Žák se orientuje v okolí školy a svého bydliště bezpečně zvládá pohyb po budově školy.

Připravuje se na vyučování podle rozvrhu.

Pamatuje si adresu svého bydliště. Učí se bezpečnou cestu do školy, vytváří její plánek (projekt „Dopravní výchova). Na modelových situacích se učí řešit rizikové situace a seznamuje se s rizikovými místy.

Seznamuje se s rozdíly mezi vesnicí a městem.

Respektuje pravidla silničního provozu.

Pojmenuje důležité dopravní značky.

Dokáže pojmenovat a ukázat specifické orientační body v okolí bydliště.

LIDÉ KOLEM NÁS

 

Rodina

Soužití lidí

Chování lidí

Právo a spravedlnost

Vyjmenuje další rodinné příslušníky, uvědomuje si věkové rozdíly a posloupnost. Seznamuje se s jejich rolemi a vztahy.

Vysvětlí povolání rodičů a objasní další jemu známá povolání, pokusí se objasnit práci zaměstnanců školy. Odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností.

Seznámí se se školním řádem a respektuje ho, samostatně rozlišuje zásady správného chování.

Dokáže posoudit nesprávné chování a vysvětlí správný postup nápravy.

Konkretizuje svá práva a povinnosti.

Učí se obhajovat své názory.

LIDÉ A ČAS

 

Orientace v čase

Současnost a minulost v našem životě

Regionální památky

Vyjmenuje měsíce, rozlišuje pojmy hodina, den, týden, měsíc, rok.

Posoudí posloupnost včera, dnes, zítra. Seznamuje se denním rozvrhem.

Rozpozná na hodinách celou, půl, čtvrt, tři čtvrtě, vyznačí čas na digitálním displeji.

Využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě s přihlédnutím k minulosti, přítomnosti a budoucnosti.

Porovnává zvyky a práci lidí v minulosti a současnosti. Seznamuje se regionálními tradicemi, pozoruje je, případně je chrání.

Pojmenuje některé kulturní či historické památky místa, kde žije, seznamuje se s pověstmi z regionu.

ROZMANITOST NEŽIVÉ A ŽIVÉ PŘÍRODY

OCHRANA PŘÍRODY

 

Látky a jejich vlastnosti

Vesmír a Země

Rostliny

Živočichové

Ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody

Určí a roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků.

Uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě (louka, pole, les, voda).

Pozoruje, popíše a porovná viditelné změny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích.

Provádí jednoduché pokusy, pozoruje, upevňuje si a rozšiřuje poznatky o rostlinách.

Pozná některé rostliny ve známé lokalitě.

Učí se třídit zeleninu a zemědělské plodiny.

Umí popsat části ovocného stromu, vyjmenuje některé druhy ovocných stromů. Plody se učí rozdělit na malvice, peckovice, bobule.

Seznamuje se s pokojovými rostlinami a péčí o ně.

Opakuje a upevňuje si poznatky o určených savcích a ptácích (stálých a stěhovavých).

Popíše jednotlivé části těla.

Rozliší a porovná chování živočichů v závislosti na ročním období.

Třídí živočichy na domácí a volně žijící, zná jejich význam pro člověka.

Dbá na dodržování pravidel správného chování v přírodě.

Aktivně se podílí na ochraně přírody a životního prostředí.

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

Péče o zdraví, zdravá výživa

Lidské tělo

Osobní bezpečí

Návykové látky a zdraví

Situace hromadného ohrožení

 

Dodržuje základní hygienické návyky, seznámí se s kulturou stolování.

Orientuje se v režimu dne, rozpozná dobu práce a povinností od doby odpočinku.

Zhodnotí správnost chování a činností ve vztahu ke zdraví. Shromáždí a porovná kladné a záporné poznatky ve vztahu ke zdraví (životospráva, pitný režim, psychohygiena, škodlivost návykových látek,…).

Zná základní části lidského těla a polohu základních orgánů v těle.

Upevňuje si základní postupy při preventivní péči o své zdraví a tělo.

Rozlišuje nemoc a úraz.

Dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných, učí se poskytnout první pomoc.

Důsledně dbá na uplatňování pravidel účastníků silničního provozu (zvládá chůzi po krajnici, zná nebezpečí za snížené viditelnosti – vidět a být viděn – reflexní materiály, důsledně používá přilbu na kolo).

Chová se obezřetně při setkání s neznámými lidmi a učí se vyhodnotit nebezpečí a závažnost situace.

Odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná a dodržuje bezpečnou vzdálenost od neznámé osoby.

Dokáže přivolat pomoc pro sebe i pro jiné lidi v případě nebezpečí, učí se zachovat rozvahu a klid.

Uposlechne pokynů dospělých při mimořádných situacích, respektuje je a řídí se jimi.

 

 

Předmět:  Prvouka

Ročník: 3.

Časová dotace: 2 hodiny

 

Učivo

Výstupy

MÍSTO, KDE ŽIJEME

Domov

Škola

Obec

Okolní krajina (místní oblast, region)

Mapy obecně zeměpisné a tématické

Vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy a cestu na určené místo.

Začlení obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR.

Pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě).

Rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině.

Určí světové strany v přírodě, orientuje se podle nich.

Používá buzolu, v turistické mapě blízkého okolí dokáže vyznačit trasu.

Řídí se podle zásad bezpečného pobytu v přírodě.

LIDÉ KOLEM NÁS

 

Rodina

Soužití lidí

Chování lidí

Právo a spravedlnost

Kultura

Vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi.

Vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, rodině, v obci.

Rozlišuje základní rozdíly mezi jednotlivci, projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí, jejich přednostem i nedostatkům.

Obhájí při konkrétní činnosti své názory.

Přizná svou chybu, učí se domluvě na společném postupu, řešení problému v kolektivu.

Snaží se rozpoznat ve svém okolí jednání a chování, která nelze tolerovat a která porušují základní lidská práva.

Poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny v kladném i záporném smyslu a přemýšlí o možnostech zlepšování životního prostředí obce.

V místě bydliště nabídne možnosti kulturního vyžití.

LIDÉ A ČAS

 

Orientace v čase

a časový řád

Současnost a minulost v našem životě

Regionální památky

Báje, mýty, pověsti

Určí čas jako fyzikální veličinu.

Přesně určí jakýkoli čas.

Orientuje se bezpečně v kalendářním a školním roce.

Objasňuje odlišnosti způsobu života a bydlení dříve a nyní.

Vyhledává a shromažďuje poznatky o památkách svého regionu a využívá jich.

Seznámí se s pověstmi daného regionu.

Konkretizuje pojmy rodný kraj, domov, vlast.

ROZMANITOST NEŽIVÉ A ŽIVÉ PŘÍRODY

OCHRANA PŘÍRODY

Látky a jejich vlastnosti

Voda a vzduch

Půda

Vesmír a Země

Rostliny

Houby

Živočichové

Ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody

Rozlišuje prvky živé a neživé přírody.

Určí a roztřídí některé přírodniny podle určujících znaků.

Seznámí se s vybranými nerosty a horninami.

Pozná některé rostliny. Seznámí se s funkcí kořene, stonku, listu, květu a plodu rostlin. Získá informace o délce života rostlin, o rostlinách kulturních a planých, bylinách, dřevinách. Rozlišuje stromy a keře. Seznámí se s plody suchými. Umí roztřídit plody dužnaté na peckovice, malvice a bobule. Seznamuje se s rozmnožováním kvetoucích rostlin (semena, řízky, šlahouny, cibule, oddenek, hlíza).

Uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě.

Provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek.

Určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti podrobně zkoumá vlastnosti vody, vzduchu a půdy hodnotí a uvědomuje si význam vody, vzduchu a půdy pro život.

Změří základní veličiny pomocí jednotkových nástrojů a přístrojů.

Vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období.

Zkoumá základní společenstva v daných lokalitách regionu.

Zdůvodní vzájemné vztahy mezi organismy, nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí.

Porovnává základní projevy života na konkrétních organismech.

Prakticky třídí organismy do známých skupin a využívá k tomu jednoduché klíče a atlasy.

Zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě.

Rozlišuje aktivity prospívající životnímu prostředí a zdraví člověka a naopak.

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

Péče o zdraví, zdravá výživa

Lidské tělo

Partnerství, rodičovství, zákl. sexuální výchovy

Návykové látky a zdraví

Osobní bezpečí

Situace hromadného ohrožení

 

Uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky na základě elementárních znalostí o lidském těle. Poznává zdraví jako stav bio- psycho- sociální rovnováhy života.

Využívá znalostí lidského těla k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav.

Rozlišuje jednotlivé etapy lidského života.

Orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození.

Chová se ohleduplně k druhému pohlaví a objasní a respektuje rozdíly mezi chlapci a děvčaty v daném věku.

Účelně organizuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek dle vlastních potřeb. Rozezná nebezpečí různého charakteru, využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času, uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu, jedná tak aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných.

Uplatňuje základní dovednosti a návyky související s rozvojem zdraví a jeho preventivní ochranou. Získává základní poučení o zdraví a nemocech, o zdravotní prevenci a poskytování první pomoci.

Ovládá způsoby komunikace s operátory tísňových linek.

Dokáže přivolat lékařskou pomoc a ošetří drobná poranění.

Osvojuje si na modelových situacích odmítání návykových látek.

Ovládá přiměřeně svému věku pravidla silničního provozu v rolích chodce a cyklisty (správně reaguje na světelné signály, používá stezky pro chodce a cyklisty, správně reaguje na vozidla se zvláštními výstražnými znameními, seznamuje se s pravidly jízdy na in-line, skateboardu a koloběžce).

Ví, že při jízdě na kole je nutné používat přilbu.

Seznamuje se s krizovými situacemi (šikana, týrání, sexuální zneužívání) a učí se dbát na vlastní bezpečí, zná, případně vyhledá čísla linky důvěry.

Řídí se důkladně pokyny dospělých při mimořádných situacích, využívá poznatků z médií a nacvičuje chování při modelových situacích.

 

 

 

5.4 Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A JEHO SVĚT

5.4.2 Vyučovací předmět: PŘÍRODOVĚDA

 

Charakteristika vyučovacího předmětu:

Vyučovací předmět Přírodověda je ve 4. a 5. ročníku realizován v dotaci dvě hodiny týdně. Zahrnuje tématické okruhy Rozmanitosti neživé a živé přírody a Člověk a výchova ke zdraví. Na základě praktického pozorování přírody a dalších informací poznávají žáci rozmanitost a proměnlivost neživé a živé přírody. Sledují vliv lidské činnosti na přírodu a hledají možnosti k její ochraně. Poznávají člověka jako živou bytost a součást živé přírody a získávají základní poučení o zdraví, nemocech, zdravém životním stylu, o zdravotní prevenci.

 

Předmět: Přírodověda

Ročník: 4.

Hodinová dotace: 2 hodiny

 

 

Učivo

Výstupy

ROZMANITOST NEŽIVÉ A ŽIVÉ PŘÍRODY

OCHRANA PŘÍRODY

 

Látky a jejich vlastnosti

Voda a vzduch

Nerosty, hornina, půda

Vesmír a Země

Rostliny, houby, živočichové

Životní podmínky

Rovnováha v přírodě

Ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody

Objevuje propojenost prvků živé a neživé přírody.

Seznamuje se s principem rovnováhy v přírodě.

Seznamuje se s poznatky o podnebí a počasí.

Uvědomuje si souvislosti mezi vzhledem přírody a činností člověka.

Rozšiřuje si poznatky o významu vody a vzduchu pro život, seznámí se základními životními podmínkami. Pozná a porovná některé hospodářsky významné horniny a nerosty a jejich využití.

Dokáže vysvětlit pojem zvětrávání, vznik půdy a její význam

porovnává základní projevy života na konkrétních organismech.

S využitím jednoduchých klíčů a atlasů prakticky třídí organismy do známých skupin. Rozlišuje některé jedovaté a jedlé druhy hub a jejich stavbu těla. Rozpozná části těla rostlin (kořen, stonek, list, květ, plod) a jejich funkci. Seznámí se s podmínkami pro fotosyntézu. Rozlišuje rostliny podle délky života na jednoleté, dvouleté a vytrvalé. Pozná vybrané druhy trav, plevelů, obilovin a léčivých rostlin. Rozlišuje rostliny podle druhu stonku (stéblo, lodyha, stvol, kmen). Seznámí se  srostlinami kvetoucími a nekvetoucími. Pozná vybrané druhy listnatých a jehličnatých stromů a keřů. Rozlišuje plody suché a dužnaté, cíleně pozoruje přírodu.

Založí jednoduchý pokus, vyhodnotí, vysvětlí a zaznamená výsledky svého pozorování.

V encyklopediích vyhledá a seznamuje se s problematikou vzniku Země.

Blíže objasní zákonitosti střídání ročního období, střídání dne a noci.

Pozoruje, porovnává a zaznamenává rozmanitosti v závislosti na ročních obdobích a v závislosti na rozmanitosti životních podmínek.

Vyvozuje a konkretizuje vzájemné vztahy mezi organismy ve vybraných lokalitách.

Charakterizuje jednotlivá společenstva, postupuje na základě vlastních pozorování v přírodě.

U vybraných živočichů popíše stavbu těla, výživu, průběh a způsob života.

Vyhodnotí jejich význam pro člověka.

Nachází shody a rozdíly přizpůsobení organismů prostředí

uvědomuje si odpovědnost lidí za ochranu a tvorbu životního prostředí, rostlin a živočichů.

Zajímá se o způsob likvidace odpadů.

V rámci svých možností se aktivně zapojuje do aktivit, které mohou ochranu životního prostředí podporovat.

Zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka, které životní prostředí a přírodu poškozují.

Stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku mimořádných událostí. V modelové situaci prokáže schopnost se účinně chránit.

Uvědomuje si a uvede příklady živelných pohrom a ekologických katastrof, shromažďuje informace ze sdělovacích prostředků a z vyprávění pamětníků.

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 

Lidské tělo

Partnerství, rodičovství, zákl. sexuální výchovy

Péče o zdraví, zdravá výživa

Návykové látky a zdraví

Osobní bezpečí

Situace hromadného ohrožení

 

 

Upevňuje si a rozvíjí základní znalosti o lidském těle a funkcích životně důležitých orgánů (mozek, plíce, srdce).

V encyklopediích vyhledá a srovnává etapy vývoje dítěte před a po jeho narození.

Vysvětlí pojmy rodina a partnerství.

Učí se rozlišovat biologické a psychické změny v dospívání.

Uvědomuje si pravidla dodržování denního a pitného režimu, zdravého stravování a prevence nemocí a řídí se jimi, aktivně tyto základní dovednosti a návyky uplatňuje.

Orientuje se v pojmech aktivní pohyb, předcházení úrazu a reklamní vlivy.

Dokáže ošetřit další drobná poranění (bodnutí hmyzem a hadem, malá řezná rána, znehybnění končetiny), umí pomoci dospělému při poskytování první pomoci.

Zvládne přivolat lékařskou pomoc.

Rozšiřuje si poznatky o návykových látkách, prohlubuje si a upevňuje již osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek.

Posoudí nebezpečí závislosti na hracích automatech a počítačích.

Nacvičuje zvládnutí bezpečného chování v rizikovém prostředí.

Dále nacvičuje bezpečné chování v silničním provozu v roli chodce a cyklisty (vyjíždění, jízda při pravém okraji, objetí překážky, zastavení, vyhýbání, odbočování a jízda přes křižovatku, ví o nutnosti používat přilbu).

Rozlišuje krizové situace (šikana, týrání, sexuální zneužívání atd.) a diskutuje o nich.

Seznamuje se se službami odborné pomoci a dokáže využít (linka důvěry).

Na modelových situacích nacvičuje a následně zvládne situace hromadného ohrožení.

 

 

Předmět: Přírodověda

Ročník: 5.

Časová dotace: 2 hodiny

 

Učivo

Výstupy

ROZMANITOST NEŽIVÉ A ŽIVÉ PŘÍRODY

OCHRANA PŘÍRODY

 

Látky a jejich vlastnosti

Voda a vzduch

Nerosty, hornina, půda

Vesmír a Země

Rostliny, houby, živočichové

Životní podmínky

Rovnováha v přírodě

Ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody

Na základě znalosti propojenosti prvků živé a neživé přírody si uvědomuje princip rovnováhy v přírodě.

Vysvětlí význam světla tepla pro život organismů. Vysvětlí význam čistého ovzduší pro život, objasní pojmy atmosféra, ozónová vrstva, ozónová díra, smog.

Vysvětlí význam vody, rozeznává tři skupenství vody, popíše koloběh vody v přírodě.

Vysvětlí vznik půdy zvětráváním, složení půdy a význam půdy pro život rostlin a živočichů. Popíše koloběh látek v přírodě.

Vysvětlí pojmy podnebí a počasí. Popíše podmínky pro život v různých podnebných pásmech.

Vysvětlí důležitosti základních podmínek pro život na Zemi.

Seznamuje se s podnebnými pásy a jejich ekosystémy.

Objasní vznik života na Zemi.

Vyhodnotí naši planetu jako součást sluneční soustavy a vesmíru. Vysvětlí význam Slunce pro život na Zemi a popíše postavení Země ve vesmíru. Uvede důsledky pohybu Země kolem své osy a kole Slunce. Ukáže pohyb Země a jeho důsledky na globusu.

Zdůvodní střídání dne a noci a ročních období.

Seznamuje se s pojmem ekosystém a samostatně vyvozuje podstatu pojmu, hledá příklady v blízkých lokalitách.

Navazuje na své poznatky o floře a fauně ve vybraných lokalitách a prohlubuje si je.

Třídí nejznámější druhy organismů do skupin a porovnává jejich přizpůsobení se prostředí.

Jmenuje základní znaky živočichů. Třídí živočichy na bezobratlé a obratlovce, popíše jejich znaky. Zařadí obratlovce podle charakteristických znaků do ryb, obojživelníků, plazů, ptáků a savců. Jmenuje zástupce bezobratlých a obratlovců. Popíše způsob života a stavbu těla vybraných živočichů.

Jmenuje základní znaky rostlin, pojmenuje hlavní části rostlin a vysvětlí jejich funkci. Popíše výživu rostlin, vysvětlí pojem fotosyntéza, třídí rostliny podle stavby těla, druhu stonku, délky života. Určí některé zástupce bylin a dřevin.

Zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí a zdraví člověka podporovat nebo poškozovat.

Objasní pojem chráněné území, uvědomuje si nutnost ochrany životního prostředí a aktivně se na ní podílí.

Hodnotí ekologické problémy v celosvětovém měřítku a využije příkladů.

Seznamuje se s jednoduchými stroji a jejich využití (páka, kolo, nakloněná rovina, kladka). Vysvětlí, co je síla.

Uvědomuje si přínos techniky pro člověka.

Zná a dodržuje zásady práce s elektrickými přístroji.

Poznává různé druhy energie, získává základní znalosti o zdrojích, vedení a využití elektrické energie. Na příkladech popíše význam energie pro život a nutnost šetření energií.

Seznamuje se s výrobou některých materiálů.

Provede jednoduchý pokus, pozoruje, zaznamenává a vyvodí závěr.

 

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

 Lidské tělo

Partnerství, rodičovství, základy sexuální výchovy

Péče o zdraví, zdravá výživa

Návykové látky a zdraví

Osobní bezpečí

Situace hromadného ohrožení

 

Řídí se pravidly zdravého způsobu života a prevence, zná pyramidu zdravého stravování.                   

Ovládá poznatky o lidském těle a vysvětlí základní funkce jednotlivých orgánových soustav.

Uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví. Orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku.

Ovládá bezpečné chování v silničním provozu v roli chodce a cyklisty.

Rozpozná život ohrožující úrazy, seznamuje se s první pomocí (masivní krvácení, zástava dechu, zástava srdeční činnosti).

Předvede účelný způsob chování v situacích ohrožujících zdraví a osobní bezpečí (upevňuje si a prohlubuje si již získané vědomosti).

Uvědomuje si možná nebezpečí hromadného ohrožení a adekvátně reaguje.

Samostatně řeší modelové situace při mimořádných událostech.

 

 

5.4 Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A JEHO SVĚT

5.4.3 Vyučovací předmět: VLASTIVĚDA

 

Charakteristika vyučovacího předmětu:

Předmět Vlastivěda je realizován ve 4. a 5. ročníku v hodinové dotaci dvě hodiny týdně. Zahrnuje tematické okruhy Místo, kde žijeme; Lidé kolem nás a Lidé a čas. Žáci se učí poznávat nejbližší okolí, život v rodině, obci a ve společnosti. Při osvojování učiva získávají žáci prvotní poznatky a dovednosti budoucího občana demokratického státu, jehož historii a kulturu se učí poznávat prostřednictvím informací zprostředkovaných učitelem a samostatně získaných z dostupných zdrojů.

 

Předmět: Vlastivěda

Ročník: 4.

Časová dotace: 2 hodiny

 

Učivo

Výstupy

MÍSTO, KDE ŽIJEME

 

Domov

Škola

Obec, místní krajina

Okolní krajina (místní oblast, region)

Regiony ČR

Naše vlast

Mapy obecně zeměpisné a tématické

Určí a vysvětlí polohu svého bydliště vzhledem ke krajině a státu.

Vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách ČR.

Seznamuje se s tvary zemského povrchu, vodstvem ČR, počasím, podnebím, půdou a zemědělstvím, nerostným bohatstvím, průmyslem, ochranou přírody a sousedními státy.

Vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody. Seznamuje se s ochranou krajiny a životního prostředí.

Sleduje a porovnává osídlení, hospodářství a kulturu jednotlivých krajů ČR.

Posoudí jednoduše a srozumitelně jejich význam z hlediska přírodního, historického.

Uvede příklady nejnavštěvovanějších míst regionu, seznamuje se s jejich aktivitami a tradicemi.

Seznamuje se s účelem map, umí určit světové strany na mapách, umí pracovat s mapovým klíčem (objasní vysvětlivky a grafiku mapy).

Zná postavení České republiky na mapě Evropy.

Rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce.

Rozpozná symboly našeho státu a jejich význam.

 

LIDÉ KOLEM NÁS

 

Rodina

Soužití lidí

Chování lidí

Právo a spravedlnost

Kultura

Základní globální problémy

Vyjádří na základě vlastních zkušeností vztahy mezi lidmi, postavení jedince v rodině, role členů rodiny.

Dokáže vysvětlit příbuzenské a mezigenerační vztahy, život a funkci rodiny.

Prohlubuje si poznatky o mezilidských vztazích a vzájemné komunikaci.

Shromažďuje informace o politických stranách, zájmových spolcích, církvi.

Poukáže na možnosti charitativní činnosti.

Upevňuje si vědomosti o základních lidských právech.

Seznamuje se s demokratickými principy a diskutuje o nich.

Zná svá práva a povinnosti žáka školy.

Rozpozná protiprávní jednání.

Vysvětlí pojmy právní ochrana občanů a majetku, soukromé vlastnictví a duševní hodnoty.

Seznamuje se s významnými sociálními problémy a nesnášenlivostí mezi lidmi a dokáže vyjádřit a obhajovat svůj názor. Uvědomuje si globální problémy přírodního prostředí a v rámci svých možností se aktivně podílí na zlepšování přírodního prostředí.

LIDÉ A ČAS

 

Orientace v čase

a časový řád

Současnost a minulost v našem životě

Regionální památky

Báje, mýty, pověsti

Historické události

Pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy.

Čte jednoduchou historickou mapu, náčrt a seznamuje se s počátečními historickými událostmi naší země.

Rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti naší vlasti do nástupu Habsburků. Seznamuje se s nejstarším osídlením naší vlasti, vypráví o životě starých Slovanů. Jmenuje první státní útvary na našem území. První knížectví, počátky křesťanství. Období vlády Přemyslovců, Lucemburků, husitství, Jagellonců, nástup Habsburků.

Vyjádří rozdíl mezi pověstí a historickou skutečností (Staré pověsti české).

Zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých kulturních památek, archivů, knihoven a sbírek, muzeí a galerií pro pochopení minulosti a využívá nejrůznější informace z dostupných zdrojů.

Srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v hlavních dějinných obdobích. Seznamuje se slohem románským, gotickým, renesančním.

Využívá regionálních bájí, mýtů a pověstí k rozšíření svých vědomostí.

Objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů.

 

 

Předmět:  Vlastivěda

Ročník: 5.

Časová dotace: 2 hodiny

 

Učivo

Výstupy

MÍSTO, KDE ŽIJEME

 

Obec

Okolní krajina

Naše vlast

Evropa a svět

Mapy obecně zeměpisné a tématické

Rozšiřuje si historické znalosti o místě bydliště a širším okolí. Určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu.

Shromažďuje a využívá poznatky z kronik, archivů a muzeí.

Učí se třídit a začlenit nabyté vědomosti do jednotlivých historických etap.

Objevuje dějinné souvislosti regionu a vlasti. Vyhledává typické regionální zvláštnosti.

Zařadí umístění ČR z hlediska zeměpisného (svět, Evropa, polokoule). Vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách ČR. Umí na mapě ukázat kontinenty a oceány.

Určí světové strany v přírodě podle buzoly a mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě.

Dokáže vysvětlit grafiku map a používá vysvětlivky. Rozlišuje mezi náčrty a plány.

Třídí poznatky o přírodních podmínkách v Evropě získané z dostupných materiálů.

Zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest.

Porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i jiných zemích.

Vyčte z map základní údaje všech evropských zemí.

Shromažďuje poznatky o EU, využívá médií.

Seznamuje se se zeměpisnými údaji jednotlivých krajů České republiky.

LIDÉ KOLEM NÁS

 

Rodina

Soužití lidí

Chování lidí

Právo a spravedlnost

Kultura

Základní globální problémy

Uvědomuje si funkci rodiny.

Konkretizuje své představy o budoucím povolání.

Posoudí mezilidské vztahy a vzájemnou komunikaci na základě vlastních zkušeností. Rozlišuje základní rozdíly mezi lidmi, obhájí a odůvodní své názory.  Připustí svůj omyl a dohodne se na společném postupu a řešení. Vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci.

Orientuje se v informacích o politických stranách, zájmových spolcích a církvi. Rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam.

Zkusí vyvodit a objasnit základní principy demokracie.

Aplikuje teoretické vědomosti o základních lidských právech a povinnostech do praxe.

Uvede a posoudí příklady protiprávního jednání, právní ochrany občanů a majetku.

Orientuje se v základních formách vlastnictví, používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácené peníze (rozliší nutné a nadstandartní výdaje), na příkladu ukáže nemožnost realizace všech chtěných výdajů a vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy (projekt „Jsem hlava rodiny“).

Prohlubuje si poznatky o podobách a projevech kultury.

Využívá vlastních zkušeností s kulturními institucemi a vypráví o nich.

Posuzuje významné sociální problémy a problematiku nesnášenlivosti mezi lidmi, uvede příklady a diskutuje o nich.

Shromáždí příklady o globálních problémech přírodního prostředí, vyhodnotí je a pokusí se navrhnout řešení, obhajuje svůj názor.

LIDÉ A ČAS

Orientace v čase

a časový řád

Současnost a minulost v našem životě

Regionální památky

Báje, mýty, pověsti

Významné události našich dějin

Orientuje se v časové přímce.

Zařadí zjištěné údaje historicky správně a vyvozuje souvislosti mezi jednotlivými ději.

Seznamuje se s historií naší země od Bílé hory po současnost. Seznamuje s důsledky třicetileté války, životem na zámku a životem poddaných, životem ve městě a na vsi. Seznamuje se s významem J. A. Komenského. Seznamuje se s vládou Marie Terezie a Josefa II., se vznikem manufaktur, českými vynálezci. Přiměřeně svému věku charakterizuje národní obrození. Vyjmenuje některé představitele NO. Je si vědom ohrožení českého národa a jazyka v tomto období. Vypráví o stavbě a významu Národního divadla. Vyloží význam vědy a techniky pro rozvoj výroby. Seznámí se s kulturním a politickým životem koncem 19. a počátkem 20. stol. Vypráví o první světové válce, objasní vznik Československé republiky, seznámí se s významem T. G. M. pro samostatný stát a významnými představiteli meziválečné kultury. Seznámí se s životem v českých zemích v době druhé světové války.

Seznámí se s pojmy nacismus, rasismus, holocaust. Charakterizuje způsob života v poválečném období. Seznámí se s pojmy totalita, demokracie. Stručně popíše současnou politickou situaci.

Z vlastních zkušeností zpracuje informace o chráněných částech přírody, nemovitých a kulturních památkách, archivech, knihovnách a sbírkách muzeí a galerií.

Upevňuje si již získané znalosti o způsobu života našich předků na našem území v hlavních dějinných obdobích a rozšiřuje si je.

Prokáže znalosti bájí, mýtů a pověstí v rámci regionu i vlasti.

Zdůvodní zařazení státních svátků a významných dnů z hlediska historického.

Zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých kulturních památek.

 

Průřezová témata – Prvouka, Přírodověda, Vlastivěda       1. – 5. ročník

 

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

 

Osobnostní rozvoj

Rozvoj schopností poznávání

Cvičení smyslového vnímání (např. pokusy s potravinami, poznávání přírodnin - zkoumání jejich vlastností). Rozvíjení pozornosti při získávání nových poznatků. Cvičení soustředění při plnění úkolů při procvičování a opakování. Rozvoj dovednosti zapamatování si důležitých bodů či informací a schopnosti dané údaje vyhledávat, pracovat s nimi, využívat je (1. – 3. roč. -  učebnice, prospekty, encyklopedie; 4. – 5. roč. + navíc propagační materiály, internet). Propojení s ostatními předměty (např. výtvarná výchova, čtení, dramatizace…).

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvíjení vztahu ke vzdělávání a kladného přístupu k získávání znalostí dle vlastních možností. Snaha o překonávání překážek. Ve 4. a 5. ročníku důraz také na vlastní nápaditost, tvořivost, snaha o samostatný přístup k probírané látce, učivu. Tvorba referátů, tajenek, úkolů pro ostatní spolužáky.

Seberegulace a sebeorganizace

Cvičení sebekontroly a sebeovládání při upevňování poznatků, procvičování a opakování. Rozvíjení schopnosti stanovit časový rozvrh pro plnění úkolů a dodržovat jej. Plánování učení a zodpovědná příprava na referáty a projekty (4. – 5. roč.). Projekty kombinovat jako formou samostatné práce, tak i skupinové (náhodně zvolené, podle přání) – nutnost vyslechnout a pracovat s názorem druhých.

Psychohygiena

Rozvíjení dovednosti nepodléhat zátěžovým situacím, ale předcházet jim. Snaha o pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému. Umět najít pomoc při potížích. Využívání modelových situací, ve kterých je rozvíjena snaha o společné řešení problému již vyskytujícího se, či pouze možnosti jeho vzniku (prevence). Vytvořit prostředí vzájemné důvěry a inspirace pro tvoření.

Kreativita

Rozvíjení schopnosti uplatnit nápady, hledat další cesty k uplatňování nápadů a realizovat je. Originálními způsoby, prostředky a možnostmi zpracovávat projekty a jejich vzájemné ukázky spojené s ohodnocením svými spolužáky.

 

Sociální rozvoj

Poznávání lidí

Vzájemné poznávání se v třídním kolektivu, rozvíjení hlubšího poznání spolužáků – neposuzovat je podle prvního dojmu. Rozvíjet další poznávání při práci ve dvojicích, skupinách, prvoučných vycházkách, exkurzích, výletech.

Mezilidské vztahy

Uplatňovat péči o kvalitní vztahy v kolektivu, cvičit toleranci a pochopení pro spolužáky, umění respektovat se navzájem (např. oslovovat se křestními jmény, pokoušet se při řešení konfliktů dívat se na vše i očima druhého, při neúspěchu hledat společně řešení apod.). Sledování mezilidských vztahů v různých časových obdobích. Sledování porušování lidských práv v naší historii.

Komunikace

Zdokonalování se v komunikaci verbální – modelové situace v prvoučných tématech (prosba, omluva, informace pro druhé, vysvětlení, asertivní jednání, dialog apod. – 1. – 5. roč.). Rozvíjení komunikace neverbální – referáty, projekty. V historii sledovat neexistující komunikaci i s důsledky.

Kooperace

Rozvíjení schopnosti pracovat v kolektivu (ve dvojicích, ve skupině), hodnotit spolupráci a její přínos, umět se podřídit práci skupiny.

 

Morální rozvoj

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Zvládání problémů vyplývajících z učiva, cvičení dovednosti řešit tyto problémy. Hledat v historii souvislosti a na příkladech historických osobností ukazovat, jak se rozhodovali, jak řešili problémy a jak ovlivnila jejich rozhodování doba, ve které žili (např. Jan Hus, Milada Horáková, Václav Havel).

Hodnoty, postoje, praktická etika

Cvičení pozitivních vztahů ke spolužákům – rozvíjet pomoc a ohleduplnost na základě vlastního žebříčku hodnot, který by měl být tvořen povědomím o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování. (Dané uplatňovat např. i v tématu rodina, význam a funkce rodiny – 1. – 5. roč.). Cvičení dovednosti analýzy postojů a hodnot v chování historických osobností – 4. – 5. roč.

 

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

Cvičení sdělit otevřeně slušnou formou svůj názor při řešení daných úloh, podporovat aktivní zapojení do řešení těchto úkolů. Žákovská samospráva ve srovnání se systémem volebního práva a povinnosti žáků i občanů. Ve třídě si žáci volí zástupce a jejich prostřednictvím mohou prosazovat své návrhy.

Občan, občanská společnost a stát

Odpovědný přístup k přípravě na hodinu – práva a povinnosti žáků. Aplikace na historické události – práva a povinnosti v různých společenstvech (tlupa, kmen, rod, první státy, říše, stavovská monarchie, období absolutismu, osvícenské názory, novodobá občanská společnost; demokratické zřízení s ústavou, pluralitní parlamentní demokracie v kontrastu s totalitou, národnostní problematikou a porušováním lidských práv).

Formy participace občanů v politickém životě

V průběhu dějin boj za všeobecné a rovné volební právo. Demokratické volby – parlamentní, krajské a komunální.

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Prvky demokracie v hodinách – řád, norma, spravedlivé hodnocení. V historických souvislostech – demokracie a diktatura v našich dějinách. Co je to Ústava, její význam.

 

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

Na základě vlastních zkušeností z cestování po jiných zemích během prázdnin. Seznamování s tradicemi, zvyky, životním stylem zajímavostmi, odlišnostmi, jazykem národů v Evropě. Zpracování poznatků do projektů, referátů, využití encyklopedií, map, internetu.

Objevujeme Evropu a svět

Naše vlast a Evropa (naši sousedé, srovnání s ostatními státy). V učivu o Evropě poznávají žáci povrch a přírodní útvary v Evropě, vodstvo, faunu a floru v Evropě i ve světě. Seznamují se s evropskými státy a jejich hlavními městy, Učí se specifika jednotlivých států (vlajky, státní symboly, měna apod.)

Jsme Evropané

Seznámení s historickými kořeny evropské civilizace. Připomenutí rozdělení Evropy železnou oponou po 2. světové válce a integrace Evropy v 90. letech 20. století - Evropská unie.

 

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

Poznávání vývoje naší kultury. Promítání cizích vlivů do české kultury a naopak: české osobnosti ovlivňují světovou kulturu. Na základě poznávání dějinných událostí (konflikty vyplývající z odlišností sociálních, kulturních, náboženských apod.) respektovat zvláštnosti ostatních etnik.

Lidské vztahy

Rozvíjení schopnosti spolupráce v třídním kolektivu, prosazovat slušné chování. Aplikace na různé situace nejen mimo školní prostředí.

Etnický původ

Respektování jiných etnických skupin i s jejich odlišnostmi. Sledování česko – německé otázky v historii, problém židů za druhé světové války, soudobá rasová nesnášenlivost.

Multikulturalita

Rozvíjet vzájemné obohacování se a naslouchání druhým nejdříve ve třídě a zkušenosti využívat ve vztahu k příslušníkům jiných sociokulturních skupin. Schopnost využít cizí jazyk – důležitý nástroj dorozumívání.

Princip sociálního smíru a solidarity

Vedení k nekonfliktnímu životu ve třídě, jejíž součástí mohou být i cizí státní příslušníci nebo členové jiných etnických skupin. Využít zkušenosti i nad rámec třídního kolektivu.

 

 

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

Zařazování rostlin a živočichů do různých ekosystémů (rostlinná a živočišná pásma v Evropě i ve světě). Význam jednotlivých ekosystémů pro život na Zemi. Naše obec a její vliv na okolní přírodu (čističky vod, sběrné dvory, černé skládky apod.).

Základní podmínky života

Jaké jsou základní podmínky života na Zemi? Nutnost ochrany životního prostředí – ekologie, národní parky, rezervace, chráněné krajinné oblasti (ochrana vzácných živočišných a rostlinných druhů). Možnosti ohrožení základních podmínek života.

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Seznámení se základními globálními problémy lidstva. Životní prostředí a zemědělství a chemie, doprava, průmysl, odpady. Možnost zapojení se do ochrany životního prostředí (např. třídění odpadků, údržba studánek, čištění koryt řek, přikrmování zvěře).

Vztah člověka k prostředí

Co můžeme udělat my pro ochranu prostředí? Naše obec a příroda – zajišťování ochrany životního prostředí v naší obci. Seznámení s ekologickými problémy v okolí a jejich řešení. Vliv prostředí na zdraví.

 

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tematické okruhy receptivních činností:

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

V rámci „Aktualit a zajímavostí“ v hodinách prvouky sledovat a hodnotit různá mediální sdělení. Utvářet vlastní rozlišovací schopnosti na realitu, bulvár, reklamu.

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Vnímat různé typy sdělení a rozlišovat jejich podání a obsah.

Stavba mediálních sdělení

Z vlastní zkušenosti uvést příklady pravidelnosti v sestavování mediálních sdělení (např. zpravodajství, deníky, některé časopisy)

Vnímání autora mediálních sdělení

Snažit se vytvářet vlastní hodnotící postoje k získávaným mediálním sdělením.

Fungování a vliv médií ve společnosti

Seznámit se s příklady ovlivňování společnosti i jednotlivců médii (např. vliv médií za socialismu, reklamy v současných médiích).

Tematické okruhy produktivních činností:

Tvorba mediálního sdělení

Příprava na tvorbu individuálních i skupinových sdělení pro školní časopis nebo rozhlas.

Práce v realizačním týmu

Rozvíjet schopnost podílet se na práci v týmu pro školní časopis a rozhlas dle svých věkových možností.