Koncepce rozvoje
Základní školy a Mateřské školy, Pavlice, okres Znojmo
pro období 2020 - 2023
PaedDr. Tamara Kučerová
ředitelka školy
2. Hlavní cíle k nimž bude škola směřovat
2.1. Personální podmínky:
- usilovat o to, aby byla zachovaná úplná aprobovanost pedagogů
- stálý rozvoj pedagogických dovedností pedagogů a odborných znalostí pracovníků školy, vzdělávání v rámci karierního růstu
- rozvoj týmové spolupráce a kolegiálních vztahů na škole
2.2. Materiální podmínky:
Základní školy
-
renovace školní zahrady, vyřešení terasovitého pozemku, proměna pozemku na víceúčelové zařízení, kde se bude podporovat pohybová aktivita žáků během přestávek a v družině
-
vybavení výpočetní technikou - modernější počítače, programy, obrazy, učebnice, odborné knihy, CD
-
za součinnosti žáků zlepšovat estetický vzhled školy, jejích vnitřních prostor a okolí. Prostředí školy trvale utvářet tak, aby bylo podnětné, zajímavé čisté a upravené, aby odráželo ducha školy jako celku, aby ve třídách mělo specifické znaky života třídy, aby odráželo ducha společenství žáků, kteří ji obývají
-
doplnit vybavení školní družiny knihami a hrami.
Mateřská škola
-
renovace podlahy školní jídelny
-
vybavení šatny pro zaměstnance
-
technické vybavení (počítače, interaktivní tabule)
-
zastíněná stanoviště na zahrádce
-
doplnění dalších hracích prvků na zahradě MŠ
-
oprava střechy MŠ
-
vytvoření zastřešeného prostoru u dveří na zahrádku, která by sloužila k přezouvání žáků základní školy, kteří přicházejí na oběd.
2.3. Finanční podmínky:
- usilovat o získání dalších finančních prostředků prostřednictvím projektů a grantů,
- peněz sponzorů využívat na klíčové oblasti rozvoje školy - počítače, vybavení školy.
2.4. Oblast vzdělávání:
- každá hodina by měla být kvalitní, odpovídat zásadám zdraví a být pro děti zajímavá,
- při vyučování pracovat náročně, zároveň však vytvářet přívětivou atmosféru,
- k žákům přistupovat individuálně, učivo diferencovat vzhledem ke schopnostem jednotlivců,
- umožnit rozvoj nadání talentovaných žáků, vytvářet další podněty, zapojovat je do soutěží a projektů,
- věnovat zvýšenou pozornost žákům a dětem se zdravotním a sociálním znevýhodněním, žákům se specifickými vývojovými poruchami učení
- věnovat pozornost dětem se špatnou výslovností – logopedická prevence
- používat vhodných, pestrých metod, využívat i alternativních přístupů
- spojovat výuku s konkrétními skutečnými životními problémy (názornost, problémová výuka, dialog...),
- výsledky vzdělávání pravidelně hodnotit, vést žáky k objektivnímu sebehodnocení, k odpovědnosti za sebe sama a výsledky své práce,
- usilovat o získání zpětné informace o znalostech, dovednostech, ale i postojích a aktivitě absolventů školy (jak si vedou na druhém stupni základní školy, na víceletém gymnáziu), sledovat i jejich další profesní a životní dráhu,
- rozvíjet dále informační a komunikační dovedností žáků, práce s počítačem.
Matematická gramotnost
- naučit žáky pochopit úlohu, kterou matematika hraje ve světě,
- umožnit žákům opakovaně zažívat radost z úspěšně vyřešené úlohy, z pochopení nového pojmu, vztahu, argumentu nebo situace,
- naučit žáky porozumět různým typům matematického textu (symbolický, slovní, obrázek, graf, tabulka),
- naučit žáky získávat a třídit zkušenosti pomocí vlastní manipulativní a badatelské činnosti,
- naučit žáky argumentovat a pracovat s chybou jako podnětem k hlubšímu pochopení zkoumané problematiky,
- podporovat schopnosti individuálně i v diskusi (především se spolužáky) analyzovat procesy, pojmy, vztahy a situace v oblasti matematiky,
- Seznámit se s Hejného metodou a využít ji v hodinách matematiky.
Jazykové vzdělávání
- pokračovat v seznamování s JA už v MŠ hravou formou,
- jazyk anglický v 1 a 2. ročníku doplňovat další hodinou formou zájmového kroužku,
- zapojení školy do projektů eTwinning – partnerství škol, vytvoření vlastních projektů, navázání spolupráce se zahraničními školami.
- účast pedagogů na mezinárodních kontaktních seminářích eTwinning,
- žádost o udělení grantu pro studium v zahraničí v rámci klíčové akce K1 Erasmus+,
- žádost v projektu spolupráce škol K2 Erasmus+,
- uplatňování nové metody do výuky – CLIL. Content and Languege Integrated Learning (CLIL) je přístupem ve vzdělání, v rámci kterého je vyučován obsah nejazykového předmětu a současně jsou rozvíjeny kompetence v cizím jazyce. Je tedy typický pro svou dualitu cílů, čímž se odlišuje od běžných hodin vyučovaných v mateřském jazyce žáků, ale také od hodin cizích jazyků jako takových,
- uplatnění nových metod a zkušeností získaných na zahraničních pobytech učitelky JA,
- další vzdělávání učitelů v cizím jazyce,
Čtenářská gramotnost
- čtenářskou gramotnost rozvíjet celoročním projektem – Cesta na ostrov čtenářů, |Jsem čtenář,
- vedení čtenářských deníků,
- čtenářské dílny v hodinách jazyka českého,
- čtenářský klub,
- zprostředkování návštěvy autora dětské literatury ve škole.
Předškolní vzdělávání
- zdokonalovat návyky sebeobsluhy,
- pomoc nejmladším dětem při adaptaci v novém prostředí,
- příprava „předškoláků“ na vstup do základní školy,
- rozvíjet čtenářskou gramotnost,
- vytvářet podnětné prostředí s maximálním přihlédnutím k individualitě každého dítěte,
- zapojení všech dětí do celoroční aktivity pro předškolní děti „Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky (Česká obec sokolská)
- správné držení těla
- koordinovanost pohybů
- celková tělesná zdatnost
- sportovní všestrannost
2.5. Oblast výchovy:
- stále usilovat o harmonizaci mezilidských vztahů na celé škole, zaměřit se na výchovu elementárních etických vlastností a slušného chování, postupně rozvíjet samostatnost, aktivitu, tvořivost, schopnost kooperace, zdravé sebevědomí, učit žáky zásadám asertivního chování, vést je k pozitivnímu myšlení,
- preventivně předcházet kázeňským problémům,
- dosáhnout otevřené, sdílné a klidné atmosféry ve škole, budované na partnerských vztazích mezi učiteli a žáky, na toleranci, vzájemné úctě a pocitu odpovědnosti. Pěstovat v dětech zdravé sebevědomí, protože každý je jedinečná osobnost. Chceme je učit vzájemné komunikaci a sebeprosazení. Tím se předejde šikaně, neboť zdravě sebevědomé dítě není snadnou obětí agresora,
- systematicky působit proti vandalismu, násilí a šikaně mezi žáky, přístupnou formou informovat o škodlivosti drog a pracovat na prevenci těchto patologických jevů,
- včas, důrazně a vhodným způsobem informovat rodiče o závažnějších kázeňských přestupcích či o celkovém zhoršení chování jejich dětí,
- důsledně sledovat docházku dětí do školy, okamžitě reagovat na neomluvenou absenci,
- stále vyhodnocovat a zlepšovat režim školy (postupně i s pomocí žáků, aby se s ním mohli ztotožnit) - maximálně akceptovat zájem dětí,
- vytvářet a podporovat pocit hrdosti na školu,
- odměňovat účast a úspěchy žáků v různých soutěžích,
- vést děti k ekologickému myšlení - (zahrada, pořádek kolem školy), třídění odpadu, sběr starého papíru, léčivých bylin, pořádání Dne Země,
- maximálně využívat iniciativy samotných žáků,
- pokračovat ve vydávání školního časopisu Pavlíček,
- celoškolní oslavy Vánoc, Velikonoc, Čarodějnice, Den dětí, celoškolní akce sportovního typu - plavání, sportovní den, Drakiáda, Broučkiáda, Kuličkiáda,
- kulturní akce pro rodiče a veřejnost Mikulášská besídka, zpívání u stromečku, vystoupení pro seniory,
- výstavky výtvarných i jiných žákovských prací na škole,
- projektové dny, olympiády aj.,
- rozvoj mimoškolní činnosti dle zájmu žáků keramika, florbal, anglický jazyk, logika a hry, tanec, dyslektický, grafomotorika,
- pokračovat v nastavené náplni činnosti školní družiny, která má vždy na celý rok zpracovaný tematický plán (jeden rok – jedno téma), od kterého se odvíjí všechny činnosti.
2.6. Oblast řízení:
- stále doplňovat Koncepci rozvoje školy o nové prvky, průběžně s ním a jeho záměry seznamovat všechny žáky, zaměstnance, rodiče, postupně jej uvádět do života,
- usilovat o maximální informovanost pedagogů i zaměstnanců školy, využívat písemných informací (roční plán, měsíční plán, pravidelné porady, internetové stránky školy),
- průběžně upřesňovat Organizační řád školy a kompetence a odpovědnost jednotlivých pracovníků a pracovních funkcí v režimu školy, promyšleně a rovnoměrně delegovat jednotlivé úkoly,
- upřesňovat systém kontrol plnění režimových povinností zaměstnanců školy a systém hospitací a vypracovat kontrolní systém, který by umožňoval porovnávat úroveň znalostí žáků v jednotlivých letech.
2.7. Vztahy s rodiči:
- zajišťovat dostatečnou informovanost rodičů o životě školy prostřednictvím písemných informací,
- postupně se otevírat rodičům, informace o známkách spojovat s ukázkami činnosti školy, výstavkami apod. (konzultační hodiny), umožňovat rodičům přístup do školy i při jiných příležitostech, pěstovat u nich pocit, že jsou na škole vždy vítáni,
- dát rodičům příležitost, aby sami iniciovali nové akce,
- zvát rodiče do vyučování - přednášky, besedy, účast na projektech, ale i náslechy v hodinách, případně i celé dopoledne (dny otevřených dveří),
- vytvořit zpětnou vazbu, získat názory rodičů na fungování školy, zrealizovat jejich náměty,
- dostat do podvědomí radu školy, na kterou se mohou rodiče obracet,
- pokračovat v adaptačním programu (předškoláci jednou měsíčně ve škole tráví odpoledne),
- zápisy organizovat i jako ukázku možností, které na škole jsou.
2.8. Vztahy se základními školami:
- · pořádání sportovních a kulturních soutěží.
2.9. Vztahy se středními školami:
- zajistit zpětnou informaci o prospěchu a aktivitě absolventů naší školy.
2.10. Vztahy s institucemi:
- jejich zlepšování a prohlubování chápat jako podstatnou složku upevňování postavení školy,
- všechny výstupy ze školy pro úřady a instituce musí mít vysokou věcnou i formální úroveň.
2.11. Sponzoři
- usilovat o získání většího sponzora, pokračovat v získávání menších sponzorů,
- vytipovat aktivity, jež by mohly být sponzorovány
- pro větší žáky: počítače, knihy, učebnice a pomůcky na jazyky
- pro děti MŠ: jednotlivé soutěže, akce pro děti, hračky.
2.12. Vytváření pozitivního obrazu o škole - image školy
- prezentovat školní akce a změny ve škole na školních webových stránkách,
- propagace školy v médiích,
- příspěvky do regionálního tisku,
- akce pro širší veřejnost.